zondag 3 augustus 2014

Dag 24: Zaterdag 2 augustus Frederikshaven naar huis(Leopoldsburg)

Dag 24: Frederikshaven naar huis(Leopoldsburg)

Gisterenavond zijn we dus om 20u15 vertrokken vanuit Göteborg met de Stenaline naar Frederikshaven in Denemarken.

We gingen dus proberen om onze bobby mee binnen te krijgen in het restaurant, maar dit is dus natuurlijk niet gelukt. De hondjes mogen maar op één verdieping van de boot komen, en dit is Deck 7. En voor het restaurant moeten we nog één deck hoger.
We hebben eigenlijk niet proberen te smokkelen, maar het vriendelijk gevraagd aan een hostess.
Dus er zat niets anders op dat om de beurten te gaan eten. Het was dus eten om te gaan eten en meer ook niet. Andere keren was het voor ons nog het laatste avondmaal van de vakantie samen. Maar voor onze Gizmo hadden we het wel over. We zouden het niet over ons hart kunnen krijgen om hem alleen in de camper te laten. Hij is al zo bang van lawaai, en met die motoren die zo razen onder in de garage's van de ferry. Neen, dat konden we hem niet aandoen.

Liesje is dus eerst gaan eten en Gizmo en ik zijn ons op het buitendeck op een bank gaan zetten. Het was nog een lekker weertje, en waar we zaten kwam er niet veel wind.
Na een half uurtje zijn we verwisseld van wacht :), en nog eens een half uurtje later hadden we beiden gegeten.

De keuze hier in het buffet was zeker niet zo uitgebreid als op de Color Line. Het was lekker en er waren wel wat keuzes, maar de kwaliteit en kwantiteit van de verschillende schotels was toch veel beter bij de Color Line.
Maar we hadden gegeten en hadden geen honger meer.

Wat ook een groot verschil is tegenover de twee ferry's is de gebruiken aan boord. Maar het heeft natuurlijk ook te maken met de reisduur tussen de twee ferry's die ik tegenover elkaar zet. De Color Line tussen Kiel en Oslo, en de Stenalina tussen Göteborg en Frederikshaven.
De eerste is een tocht van 20 uur, en op de tweede zit je maar 3u en een kwartier op.

Zo was er op deze ferry eigenlijk te weinig plaats om te gaan zitten. Er waren eigenlijk zetels genoeg, maar er zijn zoveel mensen die direct bij het vertrek zich neerleggen op de zetels en gewoon de gehele overtocht slapen. Ze leggen dan nog eens hun zakken en andere bagage naast hun bij op de zetel. Dus dan zijn er direct minstens drie à vier plaatsen ingenomen voor nu maar één persoon.
En nemen zo natuurlijk plaatsen in beslag voor andere reizigers.

De zone waar je met een hond effectief in de zeteltjes mag gaan zitten is ook heel klein, misschien maar twintig stuks. Dus een gezin met drie kinderen en een hond nemen al direct 5 zetels in gebruik. Neen , deze ruimte is veel te klein.

We zijn zolang mogelijk buiten op onze bank blijven zitten, maar tegen 22u werd het toch wat frisjes en zijn toen op zoek gegaan naar een zitplaats binnen. En dat was dus niet makkelijk. Alles zat vol op deck 7. Dan zijn we maar tegen de regels in een deck hoger gegaan. Niemand zag ons, dus wij fritsten naar boven, en daar vonden we naast het restaurant nog enkele lege zeteltjes. De gang verder door was naar de ruimte voor te truckers. Hier zaten we goed. Gizmo legde zich direct neer en sliep. En er was een gratise wifverbinding, dus ik kon mijn mails checken.

Tegen 23u15 mochten we terug naar de camper en rond iets voor 24u reden we effectief van de ferry af.
Eerst nog gaan tanken en Gizmo een piske laten doen, en dan was het on the road again voor 1025 km.

Een goede twee uur hebben we gereden, en zijn toen aan een benzinestation gaan staan om te slapen.
De wekker werd gezet om 7u.

Pff, ik hoorde die toch niet graag aflopen om 7u. Dat was te vroeg zulle.
Maar na enkele croissants -die we konden kopen in het benzinestation- verorberd te hebben, kropen we tegen 8u terug de autosnelweg op.....nog 805km te gaan.

En warm dat het werd, de dertig graden werd weer makkelijk gehaald. Gelukkig bestaat er zoiets als airco.
En na verschillende stops om even de benen te strekken of iets te eten en/of Gizmo even buiten te laten....kwamen te rond 18u thuis aan.

Op de laatste kilometers hadden we nog enkele belegde broodjes uitgehaald om thuis op te peuzelen.
Maar eerst werd de camper deels leeg gehaald. Natuurlijk mag er heel veel blijven zitten, maar de was werd er als eerste uitgehaald zodat Liesje al een machien kon opzetten. De frigo werd leeg gehaald, en de cameraspullen, laptops, tablet, gsm's en andere elektronica werden er ook uitgenomen.

En dan lekker rustig ons broodje opeten. De verwarmingsketel hadden we ook al gestart zodat we subiet een zalige douche konden nemen en ons dan in het zetel te plooien en wat tv te kijken.

Jaja, de gewone dagelijkse dingen werden weer gestart. En we zouden het vlug terug gewoon worden.
Morgen -zondag- nog een rustig dagje, en voor de eerste keer na drie weken een stopke doen bij onze vaste frituur voor ne goeie bak frit stoofvlees Mmmmmmm.

Enkele totale cijfers:
In totaal hebben we onze gehele reis 56 uren gereden.
We hebben 3994 km afgelegd.
En er is 359 liter diesel opgereden.

En voor wie nog meer cijfers wil kan ik aantonen dat met een camper op reis gaan geen dure reis hoeft te zijn. Natuurlijk moet je de aankoop van je camper er nog in berekenen.
Maar voor ongeveer 2050 euro zijn we 24 dagen weg geweest. Hier in zitten alle kosten: ferry's, tol's, overnachtingen op campings of camperplaatsen, diesel, eten(natuurlijk rekening houdend dat de camper vol zat toen we vertrokken met drank, etenswaren en volle diepvries) dus het eten wat we gekocht hebben onderweg omvat bijvoorbeeld brood, broodjes en koeken, aardappelen, fruit en verse groenten en wat beleg) Ook zitten hier de maaltijden en dranken in van restaurants of de gezellige eetavonden op de campings.

Dus voor 1000 euro per persoon 24 dagen op vakantie gaan....dat is toch niet overdreven hé ! En dan nog in het volle seizoen ! Dat ben je al minstens kwijt voor een klein weekje als je ergens boekt via een reisbureau met bus of vliegtuig.