zondag 27 juli 2014

Dag 17: Zaterdag 26 juli Yttermalung naar Säffle

Dag 17: Yttermalung – Säffle

Vandaag was ik benieuwd wat de camping ging zijn waar we gingen naartoe trekken. Ze had in ieder geval een boeiende website. Er kon van alles en nog wat gedaan worden. Zwemmen, vissen in meren en rivieren, kano-kajak-motorboot varen, paardrijden, enz.
Dus ik zou me niet gaan vervelen de volgende dagen. Want het was de bedoeling om daar ook enkele dagen te blijven staan, misschien zelfs tot vrijdag, en dan van daaruit naar de boot te rijden in Göteborg.

Eigenlijk hadden we zelfs hiervoor de gezellige camping verlaten bij Sylvia en Peter in Idre. Omdat we dachten dat er in Grasmark daar meer te beleven ging worden.

Dus ik kon eigenlijk niet vlug genoeg vertrekken !
We hebben toch nog rustig buiten ontbeten, maar daarna was het voortdoen om te kunnen vertrekken.

Voor 9u zaten we al op de baan richting Grasmark.

Maar wat een teleurstelling toen we de camping opreden, pfff.
De eerste indruk was al meteen van “dit is het toch precies niet wat we verwacht hadden”

En wat was de reden daarvoor zul je zeggen ?
Wel, gewoon al hoe de caravans, campers en tenten geschikt stonden in het bos. Zo van....tja, we staan hier, maar daar houdt het ook mee op.
We zagen ook al direct dat we toch een redelijk stukje moesten wandelen voor we aan het aangrenzend meer konden gaan wandelen of misschien zelfs zwemmen.
En van een rivier zag ik ook al niet direct iets.
En zoveel campers of caravans stonden er nu ook niet. Plaats was er in ieder geval nog genoeg.
Maar het WAUW gevoel was er al zeker niet direct zou Sergio zeggen.

Dan maar eens gaan luisteren aan de receptie. Het was ook een camping die uitgebaat werd door Nederlanders, dus het zou weer makkelijk praten zijn.
Bij het binnen komen in de receptie werden we opgewacht door een mevrouw achter de toog. Maar een lach kon er al niet vanaf. En eigenlijk met zo'n gezicht van....”pff, weeral werk, weeral iemand die ik subiet moet gaan inschrijven”
We vroegen vriendelijke of er plaats was op de camping. Er werd ons vlug een plannetje getoond waar we nu stonden.....en ze duidde aan hoe de camping verdeeld was.........en we moesten maar eens gaan rondkijken waar we wilden staan, en dan maar terug komen voor in te checken.

Dit is natuurlijk wel meestal de gang van zaken op de camping. Je krijgt een plannetje mee waarmee je de camping rustig kunt opwandelen en een plaatsje gaan kiezen. Je checkt dan in, en je neemt je camper of caravan mee naar de plaats die je gekozen hebt.
Maar nu kregen we dus al geen plannetje mee, en het grootste punt wat me stoorde was de manier waarop de ontvangen werden.
Ze zeggen al wel eens dat je steeds vriendelijk moet zijn als je klanten voor je neus hebt staan.........wel voor deze keer heeft dat zeker de doorslag gegeven bij mij.
De mevrouw keek je bijna terug van de camping af.

We wandelden dus eens rond maar we konden ons beiden niet vinden in de camping. Liesje en ik passen echt bij elkaar. Bij zoveel dingen hebben we precies dezelfde smaak. Gelukkig al in de plaats waar de altijd op vakantie willen gaan natuurlijk haha.
Maar dus ook in de keuze van de campings. We hoeven nog niets tegen elkaar te zeggen. Gewoon op elkanders gezicht kunnen we aflezen wat we er over denken.
En hier moesten we elkaar nog niet eens aankijken. Het stond ons gewoon niet aan.

Ik ben nadien nog eens gaan vragen waar de rivier lag waar er op de website over gesproken werd, maar die lag aan de andere kant van het dorp. Maar ik kon er natuurlijk wel naartoe gebracht worden zei de mevrouw nog vriendelijk.
Maar dat is niet het gene wat ik wil hé. Als ik even wil gaan vissen wil ik niet eerst al mijn gerief in een auto moeten gaan laden en me dan naar een andere plaats te laten brengen. En je moet dan natuurlijk ook weer een afspraak gaan maken wanneer je wil gaan vissen, en ook weer afspreken wanneer ze je daar terug komen ophalen.
Neen, pff, daar had ik geen zin in.

Dus we hebben de mevrouw vriendelijk bedankt en zijn verder gereden......opzoek naar een andere camping.

Maar dat was niet zo simpel.
We waren dan al redelijk afgezakt, en daar liggen de campings niet meer zo dik.
En voor naar een andere te rijden was toch al vlug een klein uurtje rijden.
Tja, we kozen er eentje uit die zuidelijker of zuidoostelijker lag ten opzichte van ons, dus richting Göteborg eigenlijk.

Daar op de plek aangekomen was het ook niets. Het was zo'n typische Zweedse camping. Dus allemaal net niet op elkaar, maar vlak naast elkaar.....als anjoviskes in een dozeke zeg maar.
En nergens een plaatske schaduw te vinden. Dus de camper zou midden in de zon in 30 graden moeten gaan staan.
Volk was er genoeg, er waren zelfs nog maar een paar plaatsje meer vrij. Maar dit is de manier zoals de meeste Zweden graag op een camping staan. Dat is gewoon die mensen hun gewoonte.
Allemaal lagen ze naast hun caravan of camper te braden als een kip aan het spit. Bij de braadkippen druipt de jus ook zo naar onder de bak in. Wel, hier was het bijna hetzelfde. Hier waren het enkel bruingebakken mensen die blonken van het zweet, en 9 kansen van de 10 in een ligzetel lagen die uitdruipte van menselijk vocht.

Pff, neen dat wou ik mezelf en zeker onze Gizmo niet aandoen. Waar zou ons hondje moeten gaan kruipen voor wat verkoeling te vinden ?
De vorige dagen kroop hij wel al eens onder de camper in omdat er daar een fris briesje waaiden. Maar hier lag je dan ook nog lager, verscholen tussen bergen.....EN helemaal opeen geplakt. Hier kon gewoon geen zuchtje wind tussen blazen.

We trokken verder.
En het spijtig was dat we zo nog wel drie andere camping zijn tegen gekomen. Telkens hetzelfde verhaal.

We waren dus alweer enkele uren aan het rijden. Het werd al bijna 2 uur in de namiddag. We moesten toch stilaan iets gaan vinden. Het was dan ook gloeiheet. Gelukkig hadden we airco in da camper. Maar heel de tijd de airco laten draaien deden we ook niet, want Liesje kan daar niet zo goed tegen, daar krijgt ze hoofdpijn van.
Dus een tijdje met airco, en een tijdje met de ramen half open rijden.
Met de ramen open kregen wij zelf wel wat verfrissing, maar onze bobby voelde daar weinig van. En hij kwam dan tegen me aanstoten zo van.....”baas, zet die airco nog eens op aan de voeten”. Moest hij kunnen praten...dan kwam dat er heel zeker uit.
Op den duur lieten we gewoon de airco aanstaan, zelfs met de ramen open. Gizmo had zo zijn verkoeling, en Liesje kon geen hoofdpijn krijgen.

Gelukkig vonden we toch een camping redelijk naar onze zin. En dit was in Säffle.
 
Zicht vanuit onze camper
Ook een grote bedoening, maar wel niet zo als haringen op elkaar. We vonden er althans een fijn plekje in de schaduw en ook nog op een rustig gedeelte van de camping. De camping stond ook zo goed als vol, maar het was allemaal goed verdeeld.
De prijs was er wel hoog. Bijna 40 euro voor één nachtje, dat is genoeg hé.
Als je vergelijkt dat het bij de andere camping meestal tussen de 200 en 240 kronen is, dan was het hier 320 kronen.
Tja, luxe moet je betalen hé.

Toen we eenmaal gesetteld waren vlug gebeld naar huis, want ma verjaarde vandaag. En daar kreeg ik ook direct tegen mijn voeten omdat ik al vijf dagen niet meer naar huis gebeld had ! Tja, op vakantie vergeet je de tijd hé. Maarja, broerlief had me bezig gezien op facebook, dus ze wisten dat ik nog leefde....dat was toch al een geruststelling haha.

Gizmo en ik zijn dus gaan genieten van deze dure camping. Het meer dat aan de camping lag hoort bij één van de grootste van Europa. En het strand was ook mooi. Gizmo mocht wel niet echt op het grote strand komen, maar langs de zijkant vonden we toch een plaatske waar we konden gaan zwemmen. Dat deed hem duidelijk deugd om eens lekker nat gemaakt te worden.

Liesje is nadien nog met ons mee geweest, en toen heb ik zelf ook een eindje gezwommen.
Maar toen ik het water inging begon de zon net weg te trekken, en de wind kwam uit. En daar was het bij gebleven. Even zag het er naar uit dat we een stevig onweer te verwerken gingen krijgen, maar er was geen druppel gevallen.

Later op de avond hebben we de barbecue nog in gang gestoken en dat had ons weer goed gesmaakt....en Gizmo ook. Wat zijn die ribbetjes en lamskotteltjes toch lekker !!!

Tot 22u30 hebben we nog buiten vertoefd. Toen werd het pas frisjes.
Eens binnen hebben we nog het nieuws gekeken van 19u op de VTM site. Dat is makkelijk. We hebben -en willen eigenlijk- geen tv aansluiting, maar het nieuws kijken we toch steeds als we degelijk internet hebben. Want voor bewegende beelden te ontvangen heb je al een degelijk verbinding voor nodig.
We hebben wel een tv scherm mee, maar dit gebruiken we enkel voor af en toe eens een dvd te kijken. Maar dit verlof is er dat nog maar een paar keer van gekomen.
Dus we hebben ons s'avonds nog niet verveeld haha.

De Cijfers
310 km
5u16 gereden
57 km/u gemiddeld
9.6 l gemiddeld verbruik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten