dinsdag 29 juli 2014

Dag 20: Dinsdag 29 juli Strömstad naar Lysekil

Dag 20: Stromstad naar Lysekil

Wakker worden door het getoeter van de Color Line hoorns die in de verte de haven binnen vaart.

Zo wordt men wakker vlak aan het water in Strömstad haha.

Maar ik klaag niet zulle. Het is zalig om zo wakker te worden. Wetende dat je nog niet moet gaan werken....dat je nog niet “moet” opstaan......je kan nog altijd blijven liggen als je dat zelf wil. Jaja, dan besef je dat je nog altijd op vakantie bent joepieee.

Vandaag reden we weer een stukje verder terug zuidwaarts.

Grebbestad was onze eerste stop gepland. Maar het was niet te doen om daar te stoppen. Volk en nog eens volk....en te weinig parkeerplaatsen. En zeker voor zulke 7 meter lange huizen op wielen. Want er waren verschillende campers rondjes aan het maken op zoek naar een parkeerplaats.
Dus spijtig, maar Grebbestad konden we niet bezoeken. Om de camper enkele kilometers verder te zetten buiten de stad hadden we geen zin voor. Het zou trouwens nog moeilijk worden om met onze fietsen en hondenkar door het volk te geraken.

En toen kwam Smögen aan de beurt.

Hier waren we reeds bij een vorige doortocht ook al even gestopt. Maar toen was het nog voorjaar, en was er niet veel te beleven.
Maar nu....nu kon je ook over de koppen lopen. En ook weer veel campers die een plaatsje aan het zoeken waren.
Dus de beste en mooiste plaatsjes waren natuurlijk al bezet. En vele camperplaatsen waren ook al ingenomen door gewone auto's. Tja, het zou niet mogen, maar je kan er wettelijk nog niets aan doen. Zolang ze een ticket betalen kan men er niets aan doen. En....op de meeste mix-parkings betaal je evenveel als camper, dan als gewone auto.
Ze zouden het moeten regelen zoals met de gehandicapteplaatsen. Als er een gewone auto op onze voorziene plaatsen staan.....belonen met een dikke bekeuring !!!

Gelukkig waren hier wel genoeg parkeerplaatsen voorzien, ze lagen enkel niet allemaal vlak bij de echte bezienswaardigheden van Smögen.

En hier was dat de 600 meter lange houten steiger met alle shops en brasseries langs.

Echt leuk om er eens rond te wandelen. Het was er een drukte van jewelste. Ook hier kon je geen stoel meer leeg vinden.

En zo laag naast het water, met langs de ene kant al de huisjes, en langs de andere kant een hoog rotsenrif......en dan met de zon erop.....dat vroeg om te werken als een oven.
Het was met momenten snikheet daar ! Af en toe kwamen er enkele steegjes bij elkaar samen, en daar kon je dan een fris windje voelen.

Maar eer we bij die steiger waren van 600 meter hebben we toch een 3km gewandeld.
En na de steiger klommen we de trappen op en wandelden we terug langs de bovenwegen van de stad. Daar was het toch een beetje koeler.
De thermometer gaf vandaag nog steeds 26 graden aan.

Met een 7 à 8 kilometer in onze benen door de hete zon waren we blij dat we terug aan de camper waren.
Normaal waren de plannen om hier te slapen, maar omdat we nu toch al alles gezien hadden trokken we weer verder. Het was nog maar 16u, dus we hadden nog tijd.

We hadden gisteren in Stromstad een tip gekregen dat er in Lysekil ook een mooie camperplaats was......en dit dorp lag ook zuidelijk. Dus wij daar naartoe.
Het was een klein uurtje rijden van Smögen.

Maar de camperplaats aan de jachthaven van Lysekil hebben we niet gehaald. We kwamen een bordje tegen met reclame van een camping op. Maar ze was niet te vinden in onze boeken over campings. Dus we gingen gewoon eens kijken of het ons misschien wel aantrok om er een nachtje te blijven.
En ja, het leek wel leuk.
Het was toch een ruime camping Trellebystrand met redelijk wat volk erop, maar het kwam niet druk over.
Dus we beslisten om er al zeker twee nachten te blijven.....en wie weet reden we misschien wel van hier vrijdag naar de boot. Maar dat moesten we nog wel bekijken.

De camping lag naast een mooie fjord waar in gezwommen kon worden.

Er lag een lange steiger waar je van af kon springen, en er was ook een strandje waar je van het ondiepe het water in kon. Dat moesten we morgen eens gaan proberen.

Tegen 19u hebben we nog warm gegeten en nadien ben ik met Gizmo nog een kleine wandeling gaan doen.
Wat later hebben we het nieuws nog bekeken op de vtm site in uitgesteld relay.
En tegen 22u30 was het slaaptijd voor Liesje. Gizmo en ikke hebben het nog een dik uur langer getrokken.