zondag 9 juni 2013

Van Camping Prekestolen naar Bergen

Donderdagavond was het weer kaarten. En wie heeft er gewonnen ? Inderdaad, ikke....haha.
Ik denk dat ik Lies de volgende keer eens moet laten winnen, want anders gaat ze niet meer willen meedoen :+)))
Het was pas 22u30 toen we in bed kropen.......en dat is laat zulle volgens onze normen van de laatste dagen.
Heeel goed geslapen, maar het was toch weer vroeg dat we terug aan de ontbijttafel zaten. Tegen 7u was ik al koffie aan het zetten.
Maar het was dan ook de bedoeling om de wandeling naar de Prekestole zelf te gaan doen.

Ik zeg “bedoeling”. Want het weder zag er deze morgen niet zo erg zeker uit. Om 8u was het zonneke wel van de partij, maar boven aan de bergen zaten er dikke donkere wolken. En als je weet dat de wandeling naar de top 2,5 uur duurt + nog eens 1,5u retour...
Enne, uit de verhalen van de mensen die de tocht al gedaan hebben konden we uitmaken dat het bij nat weer helemaal niet te doen is om de klif te kunnen aanschouwen.
De wandeling sowieso is van een stevig kaliber. Een bijna 600 meter klim naar boven over soms steile rotsen. En met eventuele regen kan je het vergeten.
Maar het stond normaal wel aangestipt in mijne agenda dat ik hem zeker ging beklimmen. Tja, dat zal voor een volgende keer zijn wanneer we nog eens terug komen. En dat gebeurt toch heel zeker.....als we gezond mogen blijven.
Trouwens, we hadden gisteren al een stevige wandeling gedaan naar de Manafossen. En die zaten nog in Lies haar benen.
Dus Prekestole werd uitgesteld naar een latere datum.
Zodoende hadden we tijd over...
Normaal hadden we de vlugge weg genomen naar Bergen na deze dag. Maar nu we een dag meer hadden konden we proberen om wat meer te zien over de streek rond Bergen.
Dus vandaag hebben we drie veerboten gehad.

De eerste hadden we om 11u van Tau naar Stavanger stad.

De tweede was om 12u10 van Mortavika naar Arsvagen.

En de laatste voor vandaag was om 15u45, van Sandvikvag naar Halhjem.
In totaal zaten we ongeveer met deze drie veerboten een twee uurtjes op het water.

Telkens als we een veerboot hadden de vorige dagen staken we Gizmo in zijn bench.
Tot we vandaag op de eerste boot zagen dat hondjes wel mee mochten op het dek. Natuurlijk niet binnen in de eetgelegenheden, maar daar moesten we toch niet zijn.
Dus vanaf de tweede boot namen we hem natuurlijk mee het dek op.
De eerste stappen op die zware ijzeren trappen zag hij wel niet zitten, maar dat wende vlug.
En eens hij boven stond met zijn neus in de wind zag je dat hij genoot.

Dus vandaag hebben we bijna de hele tijd langs water gereden of erop gevaren, wat weer mooie plaatjes opgebracht heeft.

Maar we hadden het probleem nog altijd voor een plaats te vinden waar je wild kon camperen. Ik heb het al ergens de vorige dagen vermeld. Dat is moeilijker en moeilijker vindbaar in Noorwegen.
Alle lege plaatsen zijn bijna in gebruik genomen voor andere doeleinden. En op vele van die plaatsen waar je enkele jaren geleden nog gratis kon gaan staan, daar zijn nu camping op gezet.
Dus waar je moet betalen natuurlijk.
We zouden weer wild gaan camperen vandaag, maar het is wederom niet gelukt.
In de vroege namiddag zijn we wel verschillende mooie plaatsen tegen gekomen, maar toen was het nog wat vroeg om al te stoppen.
En toen we een tiental kilometer voor het centrum van Bergen waren moesten we weer de keuze maken om op een camping te gaan staan. Anders zouden we misschien nog uren aan het zoeken zijn, en daar hadden we geen goesting voor.
Een paar campings zijn we voorbij gereden omdat ze ons niet aanstonden. Maar de derde was de juiste keuze. Een plaatske gekozen vlak aan het water, stroomkabel gelegd en barbeque in gang gestoken.
Het weer was goed. De zon zat niet uit, maar we stonden op een beschutte plaats waar de wind niet aankon. Dus met een trui bij aan te doen was het lekker camperen buiten.

Daarstraks waren we ons nog bevoorraad in een supermarkt met de befaamde Noorse worsten, wat gemarineerd spek en een paar lekkere platte hamburgers. Dus die vlogen op de grilplaat.
Liesje binnen in de camper wat eitjes koken, tomaten, komkommer en ajuin snijden en even later waren we weer aan het eten.
En of het gesmaakt heeft.....zijt maar zeker.

Wanneer ik dit typ is het 21u.
We zijn een uurtje geleden nog een kleine wandeling gaan doen. Maar we waren net terug binnen of het begon stilletjes te regenen, en die is nog niet terug gestopt. En het ziet naaruit dat het ook niet direct gaat eindigen.

Laat het deze nacht maar eruit vallen. Normaal geven ze morgen hier een redelijk dag met toch wat zonneschijn. En naarmate de week vordert zouden de temperaturen ook naar boven gaan.
Maar dan zitten wij natuurlijk ook hoger in de bergen, dus is het niet zeker dat wij ook die stijging gaan voelen.

Morgen staat een bezoek aan Bergen city op programma. Misschien de vismarkt en wat oude gebouwen gaan bezichtigen.

En dan....na het vertrek uit Bergen gaat onze dada er aan komen.
De streek waar we het meeste van houden...........de Hardangervidda.

Maar daar de volgende dagen meer over.

Of je moet de verhalen lezen van onze vorige tochten door de Hardangervidda. Daar kunnen we ook niet zwijgen over die streek.