woensdag 19 juni 2013

De laatste dagen en naar huis

Sorry sorry, dat ik nu pas ons reisverhaal verder af maak.

Maar de laatste dagen van ons verblijf in Noorwegen hebben we het rustig aan gedaan, dus veel speciaals is er niet gebeurd, en we hebben ook geen spectaculaire dingen gezien.

De donderdag was dan ook een uitgeregende dag, en hebben we ook niet veel kunnen doen.
We moesten zelfs al goed de tijden uitkiezen om Gizmo eens buiten te laten zodat hij zijn piske kon doen.
De weinige droge momenten zijn we dan ook kleine wandelingskes gaan rond op en rond de camping.
Tegen de avond begon het dan wel een beetje beter te worden, en heb ik de kano nog eens in het water gesleurd en ben ik gaan vissen.

Dus Gizmo ging deze keer niet mee. Dat was te gevaarlijk met de vislijn.
Maar zoals verwacht heb ik niets gevangen zulle. Zelfs geen enkele beet gehad. Zelfs gene ene vis zien bewegen.
Volgens mij gebruikt ik de verkeerde dingen om die Noorse vissen te vangen.

Doch, zijn het toch bijna allemaal forellen die op die meren en wateren zitten. En op de forelvijvers bij ons ben ik menige keren gaan vissen, en zelfs meestal met vis naar huis gegaan.
Waarom buiten die rotzakken dan nu niet grrr.

Maarja, we hadden onze beweging weer gehad. Want er was goed wat stroming op het water zodat ik me regelmatig terug moest peddelen naar het midden van het meer.

En voor de rest is er die dag niets gebeurd.

Vrijdag hebben we dan s 'morgens alles opgeruimd en zijn we verder gereden naar Kristiansand waar we de dag erop de boot op moesten.
Een plaatske vinden daar was niet zo moeilijk. Het jaar voordien hadden we ook aan de kleine jachthaven gestaan, en daar was het nog altijd mogelijk.
Alleen was het nu wel betalend parkeren.Vorig jaar stonden de parkeermeters er ook al wel, maar toen waren ze daar overal aan het werken en kwamen ze daarom de meters niet nakijken.
Maar deze keer hebben we het zekere voor het onzeker genomen en betaald tot zaterdagmorgen.

We waren iets na de middag gearriveerd en stonden er alleen. Maar tegen de vooravond waren er al 4 campers bij gekomen die de nacht er ook gingen doorbrengen.
We wisten waar het fijn was om daar te gaan wandelen, dus daar gingen we ook terug naartoe.
Naar de vismijn.
Het is precies een klein dorpje op het water gebouwd waar de vismijn in het midden in ligt, en met daarrond allemaal brasseries en cafetaria's. Altijd zijn daar wel een boel toeristen te vinden.
Dus nu ook.
Na onze inkopen verse vis gedaan te hebben zijn we terug gewandeld. Het weer was mooi die dag. Wel wat winderig, maar overwegend zonnig.
Dus normaal ideaal voor een langere wandeling te doen. Maar mijn knie wou niet mee. En zag het daarom niet zitten om nog verder een toer te doen.

We zijn toen de rest van de dag op het grote grasplein aan de jachthaven gebleven waar onze camper ook stond. Onze Gizmo kon daar ten volle genieten van een uitgestrekt grastapijt, en met vele andere bezoekende hondjes.
Dus hij heeft zich ook wel geamuseerd die dag haha.

En wij hebben bij tussenpozen een spelletje kaart gespeeld, en een beetje op het internet gespeurd. Maar veel konden we niet doen, want we hadden maar een klein bereik van een plaatselijk bedrijf dat zijn wifi had open staan.

Zaterdag zijn we tegen 8 u op gestaan, en zijn we met de camper naar een klein kerkje gereden waar we ook rustig konden staan en hebben we ons ontbijt klaar gemaakt.
Op die plaats mochten we de nacht niet doorbrengen omdat het aangegeven stond met verbodsborden. Maar het was wel gratis parkeren.
We hebben daar ook nog wat rondgewandeld en iets na de middag zijn we vertrokken naar de ferry.

Om 16u30 zijn we uitgevaren richting Hirtshals.
Het was een tochtje van 3u15. Maar onze Gizmo mocht niet mee op het dek. Dat wisten we op voorhand. Dat wisten we op voorhand. Je kan kiezen, ofwel in de bench in je voertuig laten, of anders een bench huren op de boot zelf, en dan wordt hij vervoert bij de andere huisdieren.

Maar onze woef is het gewoon om langere tijd in zijn bench te zitten, dus dat was geen probleem.
We hadden enkel bang dat het misschien wat warm zou worden op het cardeck. Maar dat zou hij ook wel overleven, anders zouden ze het ook niet toelaten hé.

En onze planning op het schip was ook direct naar het restaurant te gaan.
Je kunt er heel lekker eten. Een buffet waar je keuze genoeg heb. Grote keuze aan vis natuurlijk, maar ook verschillende keuzes vlees en andere gerechten.
En je kon er FRITTEN krijgen.
Allé, ze zien en uit als fritten en hebben ook wel min of meer de smaak. Maar als het zulke zouden geven bij ons in Leopoldsburg zouden we er toch maar één keer naartoe gaan zulle haha.
Maarja, na 14 dagen zonder friet......
En dit was al het tweede bord met fritten hé. Op het eerste lag nog een stevige portie vis en vlees, maar nu is het al maar een nat worstje.
Maar dat eet ze ook zo graag hé.

Als je daar gaat eten heb je het voordeel dat te telkens kunt terug komen tijdens de vaart. De drank is incluis, zelf bieren en wijnen.
Dus na onze stevige maaltijd zijn we een wandelingske gaan doen op het dek.

Even voordien hadden we de kapitein horen omroepen dat de wind 2 meter per seconde blies buiten. Maar dat dit normaal was en niet zo erg.
Maar volgens mij was dat cynisch bedoeld van hem. Want toen we buiten kwamen....amaai.....dat waaide nog al een beetje.
We hebben nu de laatste jaren al op heel wat schepen rondgevaren, maar nu waaide het toch ferm.
Het was niet koud, maar wind.....je moest er echt tegen op boksen om vooruit te geraken op het dek.

Eenmaal de hoek om gedraaid was de wind ook grotendeels weg natuurlijk en kon je op de bankjes lekker verder stilletjes uitwaaien.

Na de shops te hebben bezocht en nog een paar maal terug gekeerd te hebben naar het restaurant om iets te drinken en nog een tasje koffie te hebben genuttigt, zijn we vlugger dan dat we eigenlijk mochten naar het trailerdek gestapt.
Maar we hadden geluk....de poort naar het dek was niet meer gesloten. Misschien een bemanningslid dat op controle was op het dek ?
Dus wij stilletjes naar onze camper geslopen, en zeker geen licht aan gedaan toen we eenmaal binnen waren. Maar we waren dan toch bij onze doggie !!! Yiehaa.

En hij had het overleefd. Het was dan ook helemaal niet warm op het dek. Juist van perfecte temperatuur.
En hij lag stilletjes in zijne bench te slapen.
Toen we binnen stapten was hij natuurlijk dolblij. Maar om een piske te gaan mogen doen moest hij nog even wachten.
Een tien minuutjes nadat wij in de camper waren kwamen ook de andere toeristen er aan om naar hun voertuigen te stappen. En nog eens een klein half uurtje later stonden we op het asfalt in Denemarken.

Toen gestopt aan het eerste benzinestation wat we tegen kwamen. Ikke voor de tank van de camper te vullen met diesel, want hier was het goedkoper dan in Noorwegen hé.
En Gizmo om zijn tank te kunnen ledigen.
En toen.....cruisen !!!!

Tot 24u hebben we gereden. We hebben overnacht op enkele kilometers van de grens met Duitsland.

Daar hebben we nog een onweer mee gemaakt zoals ik nog nooit eentje gezien -lees gehoord- heb.
Jong, dat heeft daar geregend en gedonderd. En drie keer kwam het terug.
Enkele minuten bleef het stil ertussen en dan begon het gekletter weer. Regen, donder, hagel...
We lagen net in ons bed toen het begon. En het heeft toch een dik half uur geduurd.

Zondagmorgen tegen 8u opgestaan...ontbeten...en terug cruisen.
Met regelmatig een tussenstop zijn we thuis aan gekomen tegen 16u.
Onze vakantie zat erop !
Het was mooi geweest. Zo mooi als onze reis vorig jaar was het niet, maar dat wisten we dat daar niets zou tegenop kunnen. Alleen spijtig dat we de reis van vorig jaar niet op een langere tijd hebben kunnen doen. We moeten spijtig genoeg nog werken hé. Alle, eigenlijk moeten we zeggen dat we nog elke dag mogen gaan werken.

In drie weken tijd toen naar de Noordkaap en terug was eigenlijk te weinig om van alles kunnen genoten te hebben.
Maar ooit doen we dat nog wel eens over.........;als we heel wat meer tijd hebben.......;;;als we ons pensioen hebben.

Nu keken we toch al uit naar het zomerverlof.
Dat zou gaan naar het Zwarte Woud. Twee weekkes daar rond toeren.
Het blijven bergen hé...........