vrijdag 29 mei 2015

Dag 7: Donderdag 28 mei Idre(Zweden) – Ostersund(Zweden)

7U30, tijd voor koffie te zetten.
Dan ontbijten, ons wassen, Liesje veegt de camper nog ne keer uit, ikke haal hem van zijn blokken, ruim de stroomkabel op, en kijk de garage na dat alles stevig zit zodat er niets kan omvallen of verschuiven.
Het sanitair nog eens verversen, vuil water afwateren, vers water tanken, en dan naar de Sylvia om onze betaling te vereffenen.
Nog ff gebabbeld......en dan terug on the road.
Dag Sylvia & Peter, misschien weer tot volgend jaar !

Vandaag reden we naar Ostersund waar we een camperplaats hadden gevonden naast een mooi meer.

Er waren wel geen voorzieningen, maar zoals ik enkele zinnen geleden reeds vertelde.....het sanitairgedeelte was volledig ververst, en stroom was zeker geen probleem.
Het is een hele ruime plaats tussen een meer en een treinspoor in. Gewoon een héél groot stuk verhard grasveld. Er stonden hier en daar wel wat plassen op, maar dat zou ook niet anders kunnen met de regen van de laatste dagen.
We kozen er toch voor om niet tot vlak tegen het water te rijden. Daar was het toch nog net wat drasserig dan een twintigtal meters verder.
Want met de ervaringen van vast te rijden weet ik dat het niet echt veel nodig heeft eer we beginnen door te slippen. Dus we kiezen voor het zekere.

Toen we arriveerde rond 15u15 stonden er nog twee campers. De aanrijweg hoger dan het veld zelf, zodat de twee campers kleine stipjes waren op de enorme plaats die er was. Hier kunnen er makkelijk een paar honderd staan.
Enne, heb ik nog vergeten te vertellen......hier is het gratis hé.....kost nietske !

Ik heb daar mijn klein fietske eens van het rek gehaald. Fietsgps laten zoeken voor een rondritje te maken, en voor alle zekerheid de plaats waar we nu stonden opgeslagen in het toestel. Moest er toch iets fout lopen met de route, dan kon ik hem gewoon terug naar onze huidige staanplaats sturen.

En we waren vertrokken.
De eerste kilometers ging goed, ik kon de route goed volgen. Maar toen begon het. Ze waren aan de weg aan het werken. Dus ik moest goed in het oog houden dat ik de route van de gps niet verloor. Want als je zo'n route rijd moet je hem instellen dat hij niet automatisch gaat verrekenen als je van die route afwijkt.
Een route rijden en hem automatisch laten hertellen gaat niet.
Met de eerste werkzaamheden was het nog gelukt, maar na een paar kleine andere was het van datte.....route niet meer terug te vinden.
Enne, de route had me nu al tot in een bos gestuurd waar in het begin nog geasfalteerde fietspaden lagen. Maar die toch even later gewoon veranderde in verharde ondergrond, en nog wat later in een gewoon graspadje.
Dus ik zal wel weer ergens gemist zijn in de route te volgen.
Geen probleem, dacht ik toen, ik sluit de route af en stuur hem gewoon terug naar de plaats die ik daarstraks had vastgelegd.
Tja, verdomme ging ook niet, grrr. Daar moet ik ook iets fout gedaan hebben. Ik moet toch eens wat meer met die fietsgps gaan rijden zodat ik het wat meer onder de knie heb hoe dat ding werkt.
Normaal ben ik redelijk vlug met zulke dingen, maar dit ding heeft zoveel functies, pffff.

Dus....als ik hem terug naar het vastgelegde punt wou sturen, dan zou ik 1580 kilometer moeten rijden....SLIK......was ik al zover gereden ???
Haha, neen dus. Dat ding heeft nog op de coördinaten van thuis gestaan, en dat punt heb ik vastgelegd. Dus hij wil me gewoon terug naar huis sturen haha.
Dus wist ik ook weer direct hoever ik nu effectief van huis zat als ik in rechte lijn zou terug rijden.
Maar nu ?
Ik stond midden in een bos, langs alle kanten bomen. En voor de weg terug te rijden langs waar ik gekomen was zag ik niet zitten. Ik zou het ten eerste niet meer weten +++++ de laatste kilometers ben ik heel de tijd naar onder gereden. En daar waren redelijk steile stukken bij. Ik zou er gewoon niet meer opgeraken met mijn fietske. Vochtige graspadjes en steil.....zou niet lukken.
 Dus gokken, naar waar rijden we. Ik stond net op een klaverblad van paadjes. Gelukkig had ik goed gegokt en zag ik na een paar kilometer een meer opduiken.
Dat zal wel het zelfde meer zijn waar wij nu langs staan met de camper dacht ik.
Nu nog daar geraken ! Na veel moeite was het gelukt.
Maar toen ik aan het meer stond kwam me toch niets bekend voor. Was dit wel het meer ? En stonden we dan meer naar rechts...of naar links.
Weer maar gokken, in koos voor naar links te rijden.
Yiehaa, enkele kilometers verder kwamen me dingen bekend voor, ik was ik de goede richting aan het rijden, maar het was nog een stukske zulle.

Ik had ook Liesje kunnen sms en vragen of ze me de coördinaten wilde doorgeven van de camperplaats, dan was het ook wel vlug gelukt. Maar ik heb ook nog een eergevoel hé !!! En uitgelachen worden aan de telefoon zeker....neen liever niet haha.

Maar we zijn er geraakt. Het was me een goed fietstochtje geweest !
Ik ga eerst het boekske van de fietsgps nog eens lezen voor ik hem terug gebruik haha.

Even later hebben we nog lekker gekookt en het smaakte.
Nog een klein wandelingske gedaan, want daar moesten we ook vlug onze kar draaien want er kwamen donkere wolken opzetten.
Net op tijd terug in de camper, voor de regen serieus stroomde. Maar even later was het ook weer zonnig, en windstil.

We hebben nog een paar uurtjes tv gekeken en zijn toen gaan slapen. Op de donker moesten we niet wachten hé.

De Cijfers
Vertrek: 10u
12° zonnig
304 km
4u29 gereden
67 km/u gemiddelde snelheid
8,7 L gemiddeld verbruik
Aankomst: 15u15
14° zonnig-bewolkt-dan weer zonnig-dan weer fikse bui-weer zonnig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten