zondag 17 mei 2015

De route

Het vertrek is op vrijdag 22 mei ergens in de namiddag.
Omdat ik nog moet werken, en niet weet hoe laat ik misbaar ga zijn, kunnen we nog niet precies zeggen wat het vertrekuur gaat zijn.

Liesje heeft al verlof van woensdagmiddag om alles in orde te maken voor de reis.
De achterblijvers -onze diertjes thuis- gaan weer verzorg worden door Ma.  Gelukkig wonen pa & ma maar enkele honderden meters van ons...

Dus naargelang het vertrekuur gaat het verschil in afstand er ook zijn wat we die dag nog kunnen doen. Maar we rekenen erop dat we nog een goede vier uur kunnen rijden. Met een paar stops tussen om onze bobby's even uit te laten, zullen we toch een goede vijf uur onderweg zijn.
Onze eerste rustplaats zal ergens in de buurt van Hamburg zijn. Of het een camperplaats/camping of zelfs een gewone parking naast een benzinestation gaat zijn zien we nog wel.
Een camping hebben we al zeker niet nodig voor onze eerste nacht. Ik neem wel geen volle tank water mee, maar met een kwart kunnen we ons toch al wassen. En stroom is geen probleem met onze twee leefbatterijen en zonnepaneel.
Een parking naast een benzinestation zal het alleen worden in uiterste nood. Want de veiligheid op die parkings staat niet hoog aangeschreven.
Maar in de campingboeken staan camperplaatsen genoeg, we vinden wel iets. Trouwens....we hebben al redelijk wat ervaring met de rit naar Het Noorden. Het is niet de eerste keer dat we deze route nemen.

Op dag 2, zaterdag 23 mei is het plan om volledig naar het noordelijkste puntje te rijden van Denemarken. Daar zijn we nog niet geweest.
In Hirtshals en Frederikshaven zijn we al enkele malen geweest, maar in Skagen nog niet. Bij één van de vorige keren was er ook een plan om er een tussenstop te maken, maar toen zaten we wat krap in tijd om onze ferry te halen. Maar nu is er meer dan tijd genoeg. Onze voorafgeboekte ferry vertrekt pas zondagmiddag.
Even op Grenen in Skagen gaan staan moet dus zeker lukken. En onze bobby's zijn verzot op een strand.

Op zaterdag dus een rit van ongeveer 600 km. Een zes uurtjes rijden, met wat stops tussen zitten we vlug aan een achttal uren onderweg.
Overnachten kunnen we daar op de parking vlak aan het strand, of we keren enkele kilometers terug naar een camping.

Op dag 3, zondag 24 mei lekker lang uitslapen na de lange rit van de dag voordien. We hebben trouwens tijd genoeg. Het is van hieruit maar een 45 minuten rijden naar Frederikshaven. En onze ferry verlaat pas Denemarken om 11u50.
Tegen 15u15 meren we dan aan in Göteborg(Zweden).

Hoe de route verder verloopt ligt nog niet helemaal vast.
Bij onze vorige trips stippelde wij bijna alles uit...die dag zoveel kilometer doen, we zochten enkele mogelijkheden om te overnachten.....dus we zochten wat camperplaatsen en/of campings in de buurt waar ongeveer ons eindpunt ging zijn voor die dag.
Maar nu hebben we weinig opgezocht. Is het misschien omdat we al geruster zijn in de ervaringen die we al gehad hebben?  Dat we ons geen zorgen moeten maken om een plaatsje te vinden om te overnachten weten we nu al wel.
Toen we enkele jaren geleden onze eerste rit maakte met een camper konden we moeilijk geloven dat veel andere camperrijders bijna geen plannen maken. Ze rijden gewoon in de richting waar ze naartoe willen, en zien wel waar ze stoppen. Wel, die gedachten strookt nu ook meer en meer met onze doelen. We weten dat we naar het Noorden rijden, en hebben ongeveer een einddoel geprikt, maar in hoeveel dagen we daar gaan geraken zien we wel.
Eén camping proberen we wel weer aan te doen. Sörälvens Fiske Camping in Idre, bij Sylvia en Peter. Daar hebben we vorig zomer ook een goede week gestaan en dat is ons toen héél goed bevallen.

Dat einddoel dit jaar is hopelijk de Wildernisroute (Vildmarksvägen).
Kaart is aangepast aan de route hoe we ze tot nu toe al gereden hebben, en wat verder de bedoeling is(26/05/2015)

Ik zeg "hopelijk", want het kan zijn dat de route nog niet open is wanneer wij daar gaan toekomen. In de winter ligt er namelijk tot 7 meter sneeuw.
Begin juni gaat de route open, maar het kan ook pas half juni zijn wanneer er nog regelmatig verse sneeuw bijvalt. Want dan is het natuurlijk onmogelijk om de route berijdbaar te houden voor de toeristen. Want vele andere mensen kom je daar niet tegen.

De route is 500 km lang, en is buiten de wondermooie natuur en enkele kleine nederzettingen niets te bezichtigen. Maar voor de natuur alleen doen wij het al zeker !

Is de route niet open wanneer we daar aankomen, dan gaan we ons enkele dagen vastzetten op een camping in Dorotea, en van daaruit trips doen naar de plaatsen waar we wel kunnen geraken...misschien zelfs met een rupsvoertuig. Maar onze bobby's moeten meekunnen, anders kiezen we wel iets anders....want zij laten we niet alleen achter in de camper.
Dus met de sneeuwscooter zal er deze keer niet bij zijn haha.

En langs waar de terugtocht gaat zijn weten we nog helemaal niet. Of we terug komen langs de bruggen Zweden-Denemarken?

Of met een ferry? Dat zien we dan wel. Een ferry is niet zo makkelijk te vinden waar onze hondjes mee op het dek mogen. En ze in een kooi steken in een speciale voorziene ruimte op de ferry doen we ook zeker niet. Liefst mee op de boot, of in het laatste geval in onze camper. Maar dan kijken we natuurlijk ook naar de duur van de overtocht. Een uurtje of drie à vier is toch echt het maximum.
Dus een ferry gelijk we enkele jaren geleden namen van Oslo naar Kiel zal zeker niet meer gebeuren.

Nu nog hopen op droog weer de komende vier weken....geen pech met de camper...en dan gaan we zeker weer een prachtige vakantie tegemoet !!!