maandag 29 juli 2013

Donderdag 25 juli: Bovbjerg – Blokhus

Na weer een zalige nacht was ik redelijk vroeg wakker. Toch vroeger als de vorige dagen.
En er was weer geen broodjesservice op deze camping, maar de eigenares had me wel verteld dat er een spar was niet ver hier vandaan.
Dus Gizmo en ik om 7u op pad achter broodjes.
Nu bleek het toch verder dan verwacht. We zijn bijna een uur we geweest voor 6 pistolets. Maar we hadden er dan meteen een stevige wandeling op zitten.

Bij de winkel zelf heb ik onze doggy dan ook nog wat aan het trainen geweest om even buiten te wachten. Want hij mocht natuurlijk niet mee de winkel in.
Ik maakte hem vast aan een houten bank in de schaduw. Ik vlug de winkel binnen, en een halve minuut later weer naar buiten. Hij zat er braafkes te wachten. Ik terug te winkel in. Toen al een dikke minuut binnen gebleven en dan terug naar buiten. Hij zat weer braafkes te wachten.
Dus dan zou hij nu ook wel enkele minuutjes braaf kunnen wachten. Want die paar minuutjes had ik nodig om aan mijn pistolets te geraken.
Hij kon wel niet weg, maar het honderd procent vertrouwen deed ik toch niet.
Een keuze aan welke broodjes ik moest hebben had ik héél vlug gedaan. Nu nog door de kassa geraken. Voor mij stond weeral een oude Duitse grijze oma die eens ging betalen met kleine Deense munten Ze wist nog zelfs niet welke waarden de verschillende stukken allemaal hadden. Dat duurde een eeuwigheid voor mij.
“Komaan Madamme, laat het hier vooruit gaan, mijn bobby zit buiten te wachten op mij !”
Even later zag ik onze Gizmo nog steeds braaf zitten wachten op mij. Hij was natuurlijk wel zot dat hij me terug zag.
En dan weer een dik half uur terug wandelen.

Nu komt het............
We komen in de buurt van dat tentje van die oude man met zijn bruine sausice op pootjes.
Ik dacht nog.......hier mag ik niet te dicht bij lopen..........en deed dat dus ook niet.
Meneer was ook bezig met de ontbijttafel te zetten.
Maarnee.........vlieg die sausice toch weer niet buiten zeker. En neemt die tafel weer mee. De borden, pot confituur, boter en nog allerlei dingen vlogen weer in het rond.
Tja, die meneer kijkt naar mij maar beseft natuurlijk dat ik er niets aan kan doen. Met ne kwade vinger opstekend naar zijn hondje, en met zijn andere hand het tweeteken makend schudde hij zijn hoofd.
Tjonge, wat heb ik daar moeite moeten doen om niet te lachen !
50 meter verder was ik bij onze camper. Liesje was al koffie aan het zetten. Die begon het natuurlijk ook al raar te vinden waar wij bleven met onze lange wandeling.
Ik kon bijna het verhaal niet vertellen van wat er net weer gebeurd was. De tranen liepen uit mijn ogen van het lachen.

En wij..........begonnen rustig aan ons ontbijt !

Toen we de camping verlieten zag je op het gezicht van het oude ventje dat hij er blij voor was.

Het doel vandaag was Blokhus.
We hadden gelezen op één van de verhalen op het internet van reizigers die ook Denemarken verkend hadden dat er daar ook de mogelijkheid was om met de camper op het strand te rijden.
En dat wilden we natuurlijk wel eens even checken.

Het was praktisch één lange baan naar Blokhus. Geen autosnelweg -want dat had ik enkele dagen geleden al uitgeschakeld op de gps- maar een lange weg met toch wel redelijk heuvels in verwerkt.
Op de gps heb je ook een hoogtemeter, en regelmatig gingen cijfers tot bijna 100 meter. En als je dan soms nog onder zeeniveau rijd wanneer je onder aan de heuvels komt is het hoogteverschil natuurlijk nog wat meer.
Dus heel veel mooie vergezichten weer. Voor de rest was er niet veel te beleven op deze tocht.

Eens aangekomen in Blokhus volgend we de bordjes “strand”. Het is net hetzelfde geschreven als in onze taal.
Maar normaal hadden we geen bordjes nodig gehad, Want eens in het centrum aangekomen stond er een redelijk file van auto's die volgepakt waren met opblaasboten, ballen, tennisraketten, handdoeken, af en toe eentje met een remork met boot of jetski op, en ook hier en daar een camper er tussen.
Dus we reden in de goede richting !

Yep, enkele honderden meters verder reden we weer over een asfaltweg met een laagje strandzand erover. Dat was de aankondiging van het strand zelf.
Want de volgende bocht reden we weer effectief op het witte zand.
We zagen direct verschillende kraampjes staan met fruit en verse vis. Die maakten daar natuurlijk ook gebruik van om hun waren aan de man/vrouw te brengen.
Toch niets zo gemakkelijk als rechtstreeks naar hier te komen, en een stukske verse vis, en wat fruit mee te nemen vooraleer je een plaatske gaat zoeken op het immense strand.
En dat deden we dan ook. Een lekker groot stuk verse zalm, daar wist Lieske wel raad mee. Subiet afkoken, wat patatjes en eieren koken, wat tomaten, komkommer en ajuin erbij, en als laatste wat mayonaise. Zo zouden we een lekkere bak koude kost krijgen. En met ne boterham erbij hadden we weer goed gegeten. Maar dat was voor strakskes.

Terug in de camper na de inkooptijd reden we verder het strand op.

Jonge, daar kwam geen einde aan. Dit strand was niet zo breed als het vorige waar we op mochten rijden, maar het was toch nog een paar honderd meter breed zulle. Maar lang, daar kan ik geen getal op plakken. Dat zou ik eens moeten opzoeken op Google als ik weer internet heb.
Maar je zag het einde niet. Zelfs al hadden we al een tiental minuten gereden op het strand nog zagen we het einde niet.

De drukte van allerhande voertuigen begon ook al wat te minderen. Natuurlijk bleven de meeste mensen vooraan de inkom. Tja, een inkom is het eigenlijk niet. Want er is geen kassa. Dit is helemaal gratis. Zelfs de gemeentes hebben nog overal voorzieningen gezet zoals vuilbakken, toiletten, en zelfs helemaal vooraan nog een reddingsdienst.
Daar zouden ze bij ons in Belgie nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Dan is direct het parkeerprobleem opgelost, en het kost ons ook geen enkele cent meer.
Alleen spijtig dat onze stranden op de meeste plaatsen niet zo breed zijn.

Waar gingen we nu staan? Vlak aan het water, of eerder tegen de duinen aan. We kozen voor dat laatste. Daar was het dan ook nog rustiger. We stonden er eigenlijk helemaal alleen. Honderd meter in onze omtrek niemand te zien. Dat moesten we hebben. Dan konden we Gizmo rustig los laten lopen.
Eens onze stoeltjes en paraplu gezet trok ik mijn zwembroek aan en vertrokken Gizmo en ik naar het water. Lieske ging zich bezig houden met de net gekochte zalm.
Het water was zeker niet koud. Je kon direct doorwandelen tot het water voorbij je middel kwam zonder even naar adem te moesten snakken.
En je kon hier een goede vijftig meter in zee wandelen eer je de grond niet meer raakte zag ik aan de andere mensen die al verder in zee waren dan ik en Gizmo.

Als je het echt moest kunnen vragen aan Gizmo, en hem zelf de keuze te laten, zou hij volgens mij niet in zee willen zwemmen. Tis dat zout hé, wat hem tegensteekt.
Maar hem echt verplichten moest ik nu ook wel niet doen. Na een aanmoediging gaat hij wel telkens mee.

Ik laat hem dan even zwemmen, en wat dieper in het water draag ik hem. Anders moet hij heel de tijd zwemmen om met zijn kop te kunnen boven blijven.
Hij blijft soms nog “spettelen” als ik hem in mijn armen heb uit het water haha.

Na een paar keer op en neer te zijn geweest waren we beide afgekoeld en trokken we terug naar de camper. We konden ons gaan laten opdrogen om dan weer een volgende sessie zwemlessen te gaan halen. Tussen in wat spelen in de duinen, en Gizmo overal maar putten graven in het zand(als ik hem meehielp toch).

Er komt zelfs regelmatig een ijskar op het strand voorbij gereden. Die kon ook nog iets verkopen aan ons, mmmmmmmmmmmmm.

Zo hebben we hier de rest van de dag doorgebracht.
Tegen 18u zijn we ongeveer vertrokken op zoek naar een overnachtingsplaats. Want dat mocht je hier op strand niet doen.

De gps gaf aan dat er niet zover vandaan een camperplaats was.
Een camperplaats is een plaats waar je met je camper kan overnachten. Soms heb je ook kleine voorzieningen zoals elektriciteit, water en toiletten. Soms moet je ook wat betalen, maar dan is het een peulschil tegenover wat je op een camping zou moeten geven.
Op een camping daarentegen heb je wat meer luxe en vertier.

Het was maar een 5 km rijden vanaf het strand, en het adres gaf aan “boerderij”.
We hadden al gelezen dat er hier ook regelmatig mensen zijn die een stukje land/grasveld over hebben, en die het dan ter beschikking stellen of “verhuren” aan de camperrijders.

En inderdaad, even later reden we het erf op van een boerderij. Je zag wel al direct dat het geen boerderij meer in werking was, daar was het net wat te proper voor. Misschien een boer op pensioen?
Toen we het huis naderden kwam er al een man ons tegemoet. Hopelijk praatte hij wat Engels, Duits of Frans, want mijn Deens kon ik niet zonder ne hete patat in mijne mond zulle.

Jawel, hij praatte een beetje Engels en verwelkomde ons vriendelijk.
Hij bood ons vlak voor het binnenrijden van de binnenkoer een mooi gemaaid grasveld aan dat omgeven was door bomen en struiken. Er was ongeveer plaats voor een viertal campers. Maar wij gingen er voorlopig alleen staan. Water konden we ook nemen vooraan de mooi witgeverfde stallen.

Maar we hadden niets nodig. Onze verswaterbak zat nog vol, en stroom hadden we ook niet nodig.
Er stond nergens een prijs vermeld, dus uit beleefdheid vroeg ik wat het mij ging kosten. 100 kronen vertelde de mevrouw me die er was komen bijstaan. Dus ongeveer 14 euro voor een mooi, rustige en veilige slaapplaats. Dat was niet veel.
Even later waren we aan het barbequen.

We hebben dan nog gedoucht, want het zand zat tot in onze oren. Nadien zijn we nog een tijdje buiten blijven zitten met een fris glaasje wijn. Het was zalig buiten. Zo'n perfecte 23 graden zonder de rechtstreekse hete stralen van de zon op je lichaam.
De zon was stilaan aan het ondergaan. En vanuit onze staanplaats dook ze stilletjes tussen de sparrenbomen weg wat een mooi beeld gaf.
En natuurlijk moest ons Lieske daar nog ne foto van kunnen trekken hé.

Slaapwel.

De Cijfers:
97km op 2u gereden
9,5 L gemiddeld verbruikt
50 km gemiddeld gereden

Het weerbericht voor deze dag.........warm.......warm..........en nog een warm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten