maandag 29 juli 2013

Vrijdag 26 juli: Blokhus – Juelsminde

Zo stillekes waar we nu stonden.
We waren dan ook helemaal alleen op onze eigen privécamping haha.

Om een winkel te gaan zoeken in deze buurt waar ze pistolets hadden heb ik deze keer maar niet geriskeerd.
Toen we hier gisteren naartoe reden kwamen we ook bijna geen andere huizen tegen. Deze gerenoveerde boerderij lag redelijk afgelegen.
Dus het waren nog eens gewone boterhammekes.

De wilde konijnen kwamen ons wel gezelschap houden tijdens ons ontbijt. Het was nog net iets te fris om buiten te gaan zitten, dus waren we binnen in de camper gebleven.
En van het granenveld zag ik regelmatig een konijn of haas oversteken naar de struiken vlakbij onze camper.
Onze Gizmo had precies de nacht niet zo goed doorgebracht. Misschien nog aan het dromen geweest dat hij verdronk in zee :+))
Want telkens ik een konijn zag keek hij net de andere kant weer op. Maar op een gegeven moment merkte hij toch iets op want hij begon te grommen. Maar je zag aan hem dat hij niet goed wist wat daar nu aan het bewegen was.
Ik had de kans nog niet om te zeggen “Pak ze Gizmo”, of hij vloog al recht.
Maar zijn aanval werd tegengehouden door onze vliegendeur in de camper. Smak, zijne snuit stond helemaal gevormd in het gaas. Gelukkig is het nogal sterk materiaal wat je na wat “plooiwerk” terug in nieuwe staat kunt brengen.
Dat geroezemoes had het konijn natuurlijk ook gehoord en had al de benen genomen. Maar onze “jachthond” zag nog het witte pluisstaartje van het konijn bewegen en zette zijn aanval verder.

Dat hij het konijn niet kon te pakken krijgen wisten we al op voorhand. Want zijn hondenvriendje van een paar dagen geleden op het strand had ook de kuren van een konijn en daar kon hij ook achter fluiten om daar -al was het maar- in het buurt te komen.
Dus na enkele meters zette hij al zijn rem op, en kwam terug naar mij binnen in de camper. Precies zo om te zeggen “allé baas kom helpen vangen, dan eten we straks konijn” hahahaha.

Vandaag zou het een langere rit worden dan we vorige dagen. De plannen waren om naar Silkeborg te trekken. Een nogal wat grotere gemeente.

…...........................
Maar we vonden geen geschikte slaapplaats hier. De camping die we gaan bekijken waren stond bomvol. En het was ook echt drukkend warm. We waren dan ook meer in het binnenland waar de zeebries geen afkoeling kon geven.
Daarom reden we door naar Horsens, wat dichter tegen de kust.
Maar in deze -denk ik- stad genaamd hadden we geen goed gevoel bij. Het zag eruit als een achterbuurt van Brussel of Antwerpen. Neen, daar vertrouwde we het ergens niet om aan de jachthaven te gaan staan. Er was dan ook niet echt een mooie plaats om de camper te zetten. Maar hadden we de stad op zich goed gevonden, dan hadden we wel wat meer moeite gedaan om er een plaatske te vinden. Maar nu waren we eigenlijk liever zo vlug mogelijk uit deze buurt weg.

We trokken nog wat verder richting kust, naar Juelsmindehavn. En daar vonden we een hele mooi plaats aan de jachthaven. Het was dan ook een echte camperplaats.
Er stonden al verschillende campers geparkeerd, en er waren nog maar twee plaatsen vrij.

We stonden er nog maar net, en er kwam een volgende mobi aan om de laatste plaats in te palmen. Het was zelfs een Belg. En toen hij nog aan het volop achteruit aan het parkeren was ging ik al naast zijn zijraamke staan om te zeggen dat hij nergens mocht tegen rijden.
Die verschrok zich daar bijna ne bult toen hij nederlands hoorde praten. Het waren mensen uit Hent zeiden ze. Maar dat heb ik toch even op de kaart moeten gaan zoeken zulle............en het bleek Gent te zijn zei Liesje toen.
Grapje hé !!!!

Ze waren ook aan het rondtoeren in Denemarken, maar ze deden de rit in tegenovergestelde richting dan wij.
Aan onze Deense buurman ben ik gaan vragen hoe het hier werkte ivm de betaling voor de plaats. En zo kwam ik te weten dat we naar de andere kant van de haven moesten wandelen om daar via een soort bankcontactsysteem een ticket te verkrijgen voor die dag. Het was maar een paar honderd meter wandelen, juist aan de andere kant van het water.

Het was hier een drukte vanjewelste. In een brochure hadden we ook gelezen dat ze dit weekend een themaweekend hadden. En we zagen ook dat er veel garcons gekleed waren in piratenkleren.
Toen we bijna aan de betalingsautomaat waren rook het ook overal lekker. Er stond een serieus buffet uitgestald, en op grote barbecues waren ze vlees en vis aan het braden.
Bij Liesje begon het water al in de mond te komen. Ze wist dan ook dat er bij ons vandaag “maar” spaghetti op het menu stond. En dat is nu niet echt hare lievelingskost. Maar het is eens iets makkelijks om klaar te maken.
Ze mocht natuurlijk ook daar haar eten gaan halen, maar ze wist ook dat ik niet zou meegaan. Want in tegenstelling tot haar was spaghetti WEL één van mijn lievelingsgerechtjes.
Maarnee, ze koos er dan ook voor om gewoon onze kost te eten.
De volgende dagen gingen we zeker nog wel eens ergens vis halen, want dat mag je haar elke dag voorschotelen. Er stond trouwens nog ergens mosselen frit op de planning.
Maar dat eet ik nu ook WEL graag. Hahahahaha

Na onze “feestmaaltijd” (in mijn ogen toch) namen we er de kaarten nog eens bij om uit te stippelen waar we de volgende dagen naartoe zouden trekken.
Het eiland Fyn kwam om de hoek kijken, en we moesten nog bekijken wat er aldaar voor mooist te bezoeken was. En zo konden we ook de rest van de week wat inplannen.

We hadden het deze avond dan ook wat langer wakker uitgehouden. Slapen zouden we toch niet direct kunnen met al die beweging die er nog in de haven was. Er stond zelfs een band te spelen in een brasserie vlak tegenover ons. En met de deuren en venster die allemaal open stonden door het warme weer kon heel de haven mee genieten van de muziek.
Tegen half twaalf zijn we in onze nest gekropen.

De Cijfers:
die ben ik vergeten te noteren

Het Weerbericht: heel de dag warm weer. Tegen 22u30 is het stilletjes beginnen te regenen met tussenpozen