maandag 22 juli 2013

Zaterdag 20 juli: Munster – Westerland(Hornum)

We waren opgestaan in lucht waarin we konden ademen. Dit wil zeggen, het was buiten helemaal niet warm. Het was eerder betrokken, de zon was niet te zien.
Maar dit deed wel deugd eigenlijk. Met de laatste dagen die hitte bij ons pffff.

Maar toen we even aan het rijden waren begon het zelfs licht te regenen. Tja, daar hadden we nu ook niet achter gevraagd.

Maar het was maar wat licht gedruppel. Toen we een uurtje aan het rijden waren trok de hemel stilaan open. En het werd warmer en warmer. Rond de middag zaten we ook terug aan 28 graden in de schaduw.

Het was ook wel een dag met redelijk wat files. Eens Hamburg gepasseerd begonnen de vertragingen. Er waren verschillende wegwerkzaamheden, en die gaven overal lange files. Zo hebben we toch gedurende de hele dag een dikke twee uur verloren in de files.
Gelukkig heb je dan airco, het zou anders bijna niet te doen zijn. Want bij de oudere auto's die naast ons stonden zag je regelmatig wat hoofden, armen of zelfs voeten en hele benen buiten steken langs het venster. Op zoek naar een fris windje die je soms even had als we weer een honderd meter harder dan 20 per uur konden rijden.

De rit ging vandaag naar Westerland. Geleden op het eiland Sylt.

Als je zo maar enkele dagen van ter voren het roer volledig omgooit, en volledig ergens anders -praktisch onvoorbereid- op vakantie vertrekt..............dan stap je soms wel in het onbekende.

Wat wil ik daarmee zeggen..................
Wel, dat je dan dingen meemaakt die je helemaal niet verwacht.

Lieske moest door onze verandering in de plannen haastig op zoek naar een gedetailleerde kaart van Denemarken. We hadden wel eentje waar de autostrades op stonden die we telkens gebruikte om onze doortocht naar Noorwegen te doen, maar dat voldeed nu natuurlijk niet als de Denemarken wil ontdekken.
En nu bleek die kaart ook nog niet zo gemakkelijk vindbaar te zijn, en ze moest ze bestellen.
De online verkoper beloofde wel om ze de volgende dag geleverd te kunnen hebben, maar dat was niet waar.
Pas op donderdag morgen viel de kaart bij ons in de bus. En op vrijdagavond vertrokken we. Dus veel tijd had Lieske niet meer om alles uit te tekenen.

Natuurlijk volgde we wat de gps ons vertelde.
Maar Lieske had al wel min of meer haar twijfels gehad over een stukje “weg” waar een stippellijn over stond. Het was het laatste stuk naar Westerland. We zouden dan nog ongeveer een 50 kilometer moeten rijden.
Was dit nu een soort dam waar we moesten overrijden? Of zou het toch een veerboot zijn?
Toen ik het controleerde op de gps vertelde die ons dat het over een veerboot ging. Ahzo, dus we waren eruit. We zouden dus subiet de boot oprijden.
Maar Lieske was nog niet overtuigd. Het symbool dat op de kaart stond was geen boot. Eigenlijk meer een karretje met een auto erop. Ze dacht eerder aan een trein !!!

Allé gij.....ne trein......dat kan toch niet !
Maar jawel, even later stonden we met onze mobi bovenop een trein.

De verbinding tussen Niebull en Westerland verloopt met een autotrein. Dat hadden we nu nog niet meegemaakt. Weer iets nieuws meegemaakt dus.
Het is eigenlijk precies hetzelfde als dat je zelf in de trein zit, maar nu blijf je dus gewoon in je wagen zitten.
De zijkanten van de trein kunnen opengeklapt worden, en zo rijdt je met een schans de trein op.........en even later er net hetzelfde weer af.
Alleen spijtig dat we “achteruit” reden. Maar het was weer een nieuwe belevenis !

Op Sylt waren de plannen om twee nachten te blijven.
Er waren verschillende vuurtorens op het eiland, en wandelmogelijkheden in overvloed.
Nu waren we nog op Duits grondgebied. Er lag nog een klein eilandje boven ons waar we morgen met de veerboot naartoe gingen, en dat was al Deens grondgebied.

We hadden praktisch een hele dag gereden. Het was al na 19u toen we op Westerland aankwamen. We zijn nog even gaan wandelen naar de vuurtoren, en op het strand moesten we natuurlijk ook nog even geweest zijn.

Onze Gizmo wordt telkens bijna zot als die op een strand komt. Die vindt dat reuze plezant om op dat zand rond te crossen.

De eerst nacht hebben we door gebracht op een parking vlak aan de haven, vlak bij een vuurtoren. Heel rustig en stillekes.......zalig !!!

De Cijfers:
486km op 7u55
Gemiddeld 61km/u
Gemiddeld verbruik 10.7 L
 Het Weer: 15gr om 7u, 27gr om 13u, 23gr om 18u

Geen opmerkingen:

Een reactie posten