maandag 11 juni 2012


Dag 10 van Alta naar Nordkjosbotn


Dat was normaal de planning toch voor vandaag. Maar in Nordkjosbotn vonden we niets fatsoenlijks om de nacht door te brengen. Daarom zijn we nog maar een kwartiertje verder gereden.

We kwamen op een redelijk parking aan waar verschillende campers stonden, en we dachten dat er een paar zouden blijven staan. Maar dat was niet het geval. De ene na de andere trok verder.
En als je er dan eens even bij stilstond was het inderdaad geen plaats om te blijven slapen.
Het was redelijk dicht langs de drukke hoofdweg, dus er zoefde tot danig wat verkeer over.
En om dan te kunnen slapen met dat lawaai.....dat was twijfelachtig.

Ook was er in de verste verte geen huis te bespeuren. En om dan alleen te blijven staan.....neen, we gingen het gevaar niet opzoeken.

De campingboek erbij gehaald. Maar spijtig genoeg waren er niet veel campings in de buurt waar campers toegelaten waren.
Dan maar verder cruisen.


Maar het werd ondertussen ook al zes uur s'avonds, en dat was zo ongeveer ons maximum om elke dag te rijden. Dat we de eerste dagen wat langer reden is normaal. Dan wil je ook zo vlug mogelijk in de mooie streken zitten. Maar nu was het niet de bedoeling dat we tot s'avonds laat gingen rijden.

Dus zagen op de kaart wat verder een grotere dorp of stad liggen. Narvik genaamd. Maar wat verder op de kaart -dus naar die Narvik- was toch nog 100 km rijden. En dat mag je hier toch vlug tellen aan een dik anderhalf uur rijden.

Oke, Narvik lag toch op onze route voor morgen, dus we gingen die richting uit.
Vonden we niets op dat anderhalf uur verder.....dan was het dat maar.....dan zouden we vandaag toch over onze vooropgestelde rijtijden gaan.

Toch vonden we een tiental kilometer verder weer een wit kerkje met een rustig parkingske aan. Het dorpje hier noemt “Setermoen”.
We hadden al eens geslapen aan een wit kerkje, en dat was ons goed bevallen. Dus stopten we daar maar voor de nacht.


Voila, maar hoe is de rest van de dag geweest.

Natuurlijk was ik weer veel te vroeg wakker. Om half zes zat ik weer aan mijn pc om dingen op te zoeken over de route van de volgende dag.

Tegen half zeven liep mijn wekker af waardoor Liesje wakker werd. Toen koffie gezet, ontbijten, de tanks in orde brengen en vertrokken.

Ons eerste doel was op zoek te gaan naar een LPG station voor onze voorraad gas bij te vullen.
Want bij het koffie zetten deze morgen kwam er op een gegeven moment geen gas meer uit de brander.

“Hoe kon dat?”

Dat de LPG tank zo goed als leeg was wist ik. Maar ik had overgeschakeld op de butaanfles, en nu kregen we geen gas meer ???
Toen ik de LPGfles uit het gaskot halen(want de butaanfles zit erachter) om de butaan te controleren kwam ik tot de constatatie dat hij de butaan leeg was. En dat zou normaal niet gemogen hebben.
Dus dat heeft de verhuurder van onze camper niet goed gecontroleerd !
Want hij had me nog verteld dat we twee bussen hadden, één met LPG en eéén met butaan. Maar dat we maar moesten proberen om overal waar de LPG konden krijgen om daar bij te tanken.
Want LPG kost natuurlijk minder dan de andere gasfles.

Dus onze verhuurder heeft al een gepeperde mail gekregen van mij.

Maar daar zaten wij dus. Bijna zo goed als geen LPG meer, en de andere bus ook helemaal leeg.
EN het was zondag nu. En ze zijn niet veel Noren die op een zondag werken zulle.

Liesje had op het internet gevonden dat er op een half uurtje rijden op onze route een LPG houder was. Maar het was precies geen tankstation, dus zou die open zijn???

We kwamen er aan, en het was inderdaad bij een zelfstandige waar je LPG kunt tanken. Dus hij verkocht geen benzine, diesel of andere brandstoffen.
Met de bankkaart tanken ging al niet.
Toen zagen we bij de garage die er stond een man staan die een auto aan het oppoetsen was. Ik daarnaar toe en vriendelijk uitleg gevraagd.
Hij was dus de eigenaar van de pomp, maar het was gesloten vandaag. En aan zijne kop zag ik direct dat ik niet moest gaan vragen of zagen of hij voor ons even wou open doen.
Dus maar verder gereden.

Lieske had nog een tweede LPGlocatie opgeschreven....gelukkig.
Het lag ook op onze route, dus wij daarheen.

Daar aangekomen waren we al blij. Het was een officieel tankstation met een LPGtank een 100 meter er vandaan.....en hij zou werken met de bankkaart. Want dat hadden we nodig....want het benzinestation was gesloten, en er was niemand te bespeuren in de omtrek.

Kaart erin, code ingeven......maar dat ding gaf geen kik.
Er hing een gebruiksaanwijzing bij, maar......het engels wat er bij stond was maar het hoogstnodige. Er stond een hele uitleg bij, maar dan wel in het Noors. En daar kunnen wij niets van maken hoor.

We hadden al ontcijferd dat wanneer we niet zouden kunnen tanken dat het geld ook niet van onze rekening zou gaan. Dus probeerde we dan nog maar eens. Maar het verdomde ding wou toen onze kaart niet meer aanvaarden.

Wat nu ? Toen we toch nog even bleven ronddraaien bij die LPGslang.....want we hadden geen volgende locatie meer op het ook waar we nog LPG zouden kunnen vinden.....dus we moesten het hier uit krijgen...........toen stopte er een auto naast het klein LPG station.
Er kwam een man van middelbare leeftijd uit, en ik vroeg aan hem of hij wist hoe het toestel werkte. Veel Engels kon hij niet, maar hij begreep toch dat ik geen gas uit dat verdomde ding kreeg.
Hij zelf had ook geen ervaring met LPG tanken, maar hij kon natuurlijk wel Noord lezen.
Dus kwam hij de gebruiksaanwijzing lezen.

Waaruit bleek dat wij toch niets verkeerds gedaan hadden, en het toestel ons normaal de gas moest geven.
Maar de man kende blijkbaar de eigenaar van het benzinestation, want hij nam direct zijne gsm en belde iemand op. Na wat Noors geklaterd over en weer gaf hij zijn gsm aan mij. Aan de andere kant hing ook een man die ook niet zo goed zijn Engels kende. En als je dan zoiets moet gaan uitleggen aan de telefoon dan ben je lang bezig zulle.
De man aan de andere kant had dat ook door, en hij vertelde me dat hij ging komen.
Oke, we gingen geholpen worden.

Inderdaad, 10 minuten later was hij daar. En hij was heel vriendelijk. Want daar hadden we al een klein beetje bang voor, omdat we hem gestoord hadden op zijn zondag !
Neen, hij was de vriendelijkheid zelve.

Hij keek zijn toestel zelf eens na, en begreep ook niet direct wat er mis was. Hij kon zien dat wij betaald hadden, maar dat we geen gas gekregen hadden.

Wat er nu juist fout was weten we nu nog niet. Hadden wij toch iets fout gedaan, of had hij binnen in zijn loketje een knop vergeten op te zetten? Want toen hij binnen gegaan was en terug buiten kwam vertelde hij dat we het gestorte geld automatisch terug op onze rekening gingen krijgen(omdat er natuurlijk geen gas effectief genomen was) en dat we nu manueel konden tanken omdat hij er nu toch was

En zo zijn we dus toch aan LPG geraakt. PLUS....toen Lieske onze schuld wou betalen voor de officiële LPG tank te vullen vertelde zij hem dat we nu goed geholpen waren omdat onze twee flessen leeg waren.
Hij vroeg toen welke de tweede fles was...Liesje zij hem natuurlijk dat het een fles was voor butaan.
Maar hij wou ze ook vullen met LPG. Hij vulde alles vertelde hij.

Ik weet dat dit normaal niet mag, maar de man ging wel secuur te werk. Hij woog eerst de lege fles, en zo wist hij hoeveel erin kon en mocht zodat de fles niet in overdruk stond. En hij vulde ze zelfs met nog iets minder.
Dus nu waren we zeker gerust.
Dan heb ik nu eerst de met LPG gevulde butaanfles aanhangen. Zo trek ik die eerst leeg, en dan hebben we nog een andere volle tank.

Ik had ook al bij bijna elk tankstation gestopt dat we voorbij kwamen toen we opweg waren naar telkens die LPG houders om te kijken of ze geen andere butaan of propaanflessen hadden. Sdat had ik gewoon hier een fles gekocht en op het einde van onze toer in Noorwegen de fles terug ingegeven.
Want onze butaan ruilen in één van hen ging niet. Onze flessen worden hier niet aanvaard.
En in een paar stations hadden ze flessen, maar telkens was de aansluiting verkeerd. En andere ontspanners had ik nu natuurlijk niet bij. En ik de stations verkochten ze ook geen.
Maarja, het probleem is nu opgelost....we hebben terug gas.

De route zelf was vandaag hééél mooi. We zijn door echte sneeuwlandschappen gekomen, echt adembenemend mooi.
Ook het weer was vandaag prachtig, we hebben geen enkele drup regen gezien. Misschien kunnen we vandaag zelfs voor de eerste keer de ondergaande zon zien, en die natuurlijk niet echt ondergaat haha. Want die hebben we nog niet gezien met het regenweer van de laatste dagen.
De route tussen Alta en Nordkjosbotn is een magnefiek stuk.
Aan iedereen die ooit in Noord Noorwegen verzeilt geraakt.....vergeet deze trip zeker niet te doen.

Filmpje van de adembenemende route KLIK HIER


Voila, dat was het dan al weer voor vandaag. We hebben dus weer onze “ont”spanning gehad haha.
Dat maakt het zo plezant hé dat rondtrekken en camperen. Je komt vanalles tegen waar je oplossing moet voor zoeken.

Als ik dit aan het schrijven was hadden we net onze patatjes gegeten en is het nu 20u. We staan, dus een goed uurtje stil.
Subiet nog een cigaartje, een glaaske wijn....en dan doen we weer de gordijntjes toe.
Of het zou klaar moeten blijven zoals nu, en dan zien we de bijna ondergaande zon.

Morgen hebben we dus weer een redelijk kort ritje doordat we vandaag al weer een eindje verder zijn gereden. Normaal zouden we er morgen moeten zijn met een uurtje of vier te rijden.

Dus we kunnen uitslapen morgen........proberen toch :+)))))))

Tot één van de volgende dagen...

Voor onze foto's KLIK HIER



De cijfers voor vandaag:

De gemaakte kilometers: 441
De gereden tijd: 7u08
De gemiddelde snelheid: 61km/u
Het gemiddelde verbruik: 8,9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten