zaterdag 16 juni 2012


Dag 16 van Rogdal naar Hornnes



Gisterenavond rond 8u begon de wind stevig op te komen, zelfs regelmatig met kleine rukwinden die je goed voelde in de camper. En de wind was ook nog koud daarentoe.
Dus we zijn niet veel meer buiten geweest.

Het internet op de camping liet ook te wensen over zodat we enkel onze mails met moeite konden lezen, en na lang wachten kon ik toch de reisverhalen updaten. Foto's en filmpjes ophalen was er niet bij.
Maar ik had dus wel de tijd om er iets moois van te maken. Anders was het toch maar vlug vlug zodat ik het op het internet kon zwieren.

Als we dus straks op onze volgende camping staan hoop ik dat ik alles kan opladen en zodoende jullie kan laten meegenieten.

Inderdaad, je hebt gelezen dat we verder trekken.
Er was de kans dat we op deze camping een dagje langer gingen blijven staan, maar doordat je veel te ver moest wandelen naar de visvijver -en er praktisch geen internet was waarmee we ons s'avonds konden bezighouden- hadden we toch maar besloten om al verder te trekken naar de volgende camping die we opgezocht hadden op het internet een paar dagen geleden.
Dan kunnen we daar enkele dagen blijven staan.

Er was trouwens nog verschillende dingen te bezichtigen daar in de omtrek, dus we zouden ons zeker niet vervelen.
En de rit er naartoe was ook niet zo heel ver, een vier uurtjes rijden.
Het was trouwens ook een ideaal vertrekpunt om naar Kristiansand te rijden woensdag om de boot te nemen naar Hirtshals. Van daaruit was het maar een uurtje rijden.

De wind van gisterenavond is dan s'nachts overgegaan naar regen. En het heeft zowat de hele nacht stevig geregend.
Toen we opstonden deze morgen rond half acht was het nog steeds lichtjes aan het druppelen. En de hemel beloofde niet veel beters precies.
Doch, door veel te proberen gisteren op het internet zijn we toch te weten gekomen dat het nog 2 dagen nat ging zijn, maar dat het vanaf zondag ging beteren met meer zon. Dus hopelijk halen deze berichten hun gelijk zodat we toch nog wat kleine uitstapjes kunnen maken.
Want deze dagen zijn toch weer bijna de laatste van onze vakantie. Binnen een viertal daagjes rijden we de boot op richting Denemarken en zo naar huis.


Na onze ochtendrituelen met de camper zaten we terug op de baan tegen 9u30. Ons bakske weer vol gooien met diesel, en we konden weer verder. Misschien zou het zelfs de laatste keer zijn dat we tankten in Noorwegen. Want de diesel in Denemarken is goedkoper dan in Noorwegen. En met onze voorraad diesel nu moeten we er vlot komen.


Tegen 14u waren we op de camping. En het was een heel schoon en rustig kampeerterrein. Direct het internet geprobeerd, en dat werkte vlot (dat zullen jullie al wel gezien hebben aan de opgeladen foto's en filmpjes, niet). Na een dik half uur, en vier keer veranderd te hebben stonden we uiteindelijk op een goede plaats waar we beiden mee akkoord waren :+)))


Want eerst een toerke rond het terrein gedaan om te kijken waar we goede verbinding hadden, en dan de camper voor de eerste maal geparkeerd. De stroom ingestoken, en klaar is Kees(of Danny in dit geval). Maar neen, ik zag het gezicht van mijn madamme en het was niet wat het zijn moest.
We stonden te dicht bij de inkom en langs de inrit.

Oke, ikke het prieske maar weer gaan uittrekken, camper weer gestart voor nog een “rondje campingrijden”.
Het rondje heb ik niet meer volledig moeten doen, gelukkig. We zagen een mooi plaatske vlak bij het water. Ikke de vierwieler daar gezet, Lieske aan het turen naar de ingebouwde waterpas of hij fatsoenlijk recht stond.....maar dat was niet het geval. Dus blokken onder de wielen steken hé. Maar met de blokken hadden we nog geen goed resultaat. Het stuk lag veel te bobbelig.
Dan maar de camper gedraaid op datzelfde stuk. Weer de blokken eronder....en het was beter. Zo mocht hij blijven staan.

Maar verdomme, ik stond te ver van een elektriciteitspunt. Dus ik kon die afstand niet halen met mijn kabel. Dan maar weer verplaatsen.
Dan zagen we aan de overkant -ongeveer een 50 meter verder- ook een mooi stukske. Het lag dan wel niet vlak naast het water, maar ik kon er mee leven.
Ik de camper van de blokken af, en Lieske met in elke arm ne blok naar de overkant geschokkeld......en ik erachteraan met de camper.....sjoeke sjoek.

“Zet'm hier maar neer schat” riep ze.

Oke, ikke 'm daar gemanouvreerd. Maar toen ik het gezicht zag van Liesje was het toch nog niet naar haar zin.
De plek was te drassig. En inderdaad, als je telkens met natte schoenen terug in de camper moet komen.....das elke keer kuisen hé. Want je loop door ook rond als je pas gewassen bent. En dan met zand tussen je tenen is nie plezant zulle. En om altijd opnieuw uw sloefen aan te doen kan ook niet hé.

Oke, Liesje -nog altijd met die blokken onder haar arm- aan verder neuzen waar we hem dan wel konden zetten.
Weer een 50 meter verder naar rechts zag ze ook iets wat kon dienen. Zij weer op weg naar daar en ikke sjoeke sjoek met de camper erachter. T'zal een schoon zicht geweest zijn denk ik. Gelukkig waren er niet veel campingsbezoekers, anders had ik na de tweede keer al gestopt en een dikke sigaar gaan smoren :+)))

Weeral draaien en keren vooraleer hij goed stond.....blokken eronder....en JA....deze keer was het goed. De waterpas gaf nog niet 100 procent goed aan, maar we zouden toch al onze soep in ons telloor kunnen houden.

Als je maar voor één nachtje ergens staat speelt dat niet zoveel rol. Maar als het er al twee of drie zijn....dan heb ik toch ook liever dat hij wat redelijk pas staat.
De pries weer aangesloten, en we stonden !

Efkens een beetje gaan siteseeing gaan doen, en toen de foto's en filmpjes van de laatste dagen op het internet gezwierd...want dat begon dringend te worden naar mijn goesting.

En zo hebben we wat afgewisseld. Beetje gaan wandelen en geen gaan kijken op het informatiebord wat er allemaal te doen is. En dat was genoeg. We konden fietsen huren en zo de naaste omgeving een beetje ontdekken. EN ik kon gaan vissen, zelfs met een bootje te huren midden op het meer. Er waren mineraalmijnen en andere mijnen in de omgeving, enz enz.
We zouden onze tijd wel omkrijgen.

En dat vissen ben ik even later al gaan proberen, wel langs de kant willeswaar, maar toch nog geen beet gekregen. Het water was te ondiep langs de kant. Het zal daarom zijn dat ze die bootjes verhuurden. Dat moeten we dan de volgende dagen misschien eens uitproberen.


En het gingen rustige dagen worden. Hoelang we hier gaan blijven wisten we nog niet. Het was nu zaterdag, en woensdag moesten we de boot op. Dus zondag en maandag gingen we toch al zeker blijven. En dan misschien op dinsdag door rijden naar Kristiansand om die stad nog een dagje te bezoeken. Maar dat zien we wel weer.

Onze vakantie zit er bijna op. snik snik
Wat zullen we het toch allemaal gaan missen.
De “roetsjbanen” zoals Lieske ze noemden. Waar ze telkens ne schreeuw moest onderdrukken omdat ze de andere kant niet zag van de heuvel waar we opreden....
En waar ze soms mottig werd als ik weer wat gas bijgaf vlak voordat we de top overgingen haha.




De Noren en Zweden met hun wat groot uitgevallen ledlichtjes vooraan. Je kent het wel....vele auto's bij ons rijden nu rond met van die mooie ledlichtjes vooraan.
Wel, hier kennen ze een groter formaat.
90 procent van de auto's rijden hier rond met zo'n joekels vooraan. Maar het zal ook wel nodig zijn in de winter veronderstel ik. Want straatlampen vindt je hier maar weinig. En als je dan honderden kilometers op die smalle banen moet rijden...


De mooie bushokjes waar de kerstbomen zomaar opgroeien. Zouden ze er trouwens met Kerstmis ook lichtjes inhangen ?

En de Noren met hunne pimp out white long carvan.
Want als je van een caravan spreekt.....wel de Noren die hebben de langste zulle.
Jong, die beesten zijn 12 meter lang denk ik. En dan zie je daar soms zo'n klein gewoon autoke voor hangen.

Het is nu half negen s'avonds en we zijn net moeten binnen vluchten omdat we opgegeten worden door de mosquito's. Dat heb je als het weer hier beterd hé. Als het warmer gaat worden komen ze uit, en het zijn wreed ambetante beestjes.

De terreinverantwoordelijke is ook net langsgeweest voor onze boeking te noteren, en daar heb ik een visvergunning aan gekocht. Normaal was het maar voor één dag, maar de mens was zo vriendelijk om voor dezelfde prijs me een permie te schrijven voor de dagen dat we hier staan.
En hij vertelde me dat ik moest gaan vissen als het water stil is. En meestal is dat s'morgens. Dus het kan zijn dat ik morgenvroeg weer vlug uit mijn bed ben :+)))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten