zaterdag 16 juni 2012


Dag 15 van Eidfjord(Voringfossen) naar Roldal



Jaja, ik slaap elke nacht beter en beter. Slecht slaap ik eigenlijk nooit, maar ik bedoel maar dat ik deze nacht weer geen één keer ben worden gekomen. En ik kon deze morgen weer redelijk moeilijk uit mijne beddebak.
Maar toen ik mijn oren eens goed opende hoorde ik op de achtergrond het water neerstorten van de Voringfossen. Lies werd toen ook wakker.

We openden onze verduisteringsgordijntje aan het dak dat boven ons bed was, en de zon straalde naar binnen. “Het is precies serieus goed weer buiten”, zeiden we tegen elkaar.
Dat moest ik eens duidelijk bekijken. Ik deed het dakvenster open en stak er mijn kop eens door. Natuurlijk zat ik met mijn gezicht direct richting de zon. En dat s'morgens op uw nuchter maag.....ik kan uw beloven.....uw ogen krijgt ge de eerste 30 seconden niet open.
Dan me maar gedraaid op mijn beddebak zodat ik de andere richting uitkeek, en dat ging al wat beter.

En inderdaad, het was prachtig weer. Een straalheldere hemel. Dat gaf me toch de goesting om op te staan en een wandelingske te gaan doen naar het water.
De zon was nog maar pas onze camper aan het verwarmen, en de thermometer die aan de camper buiten hangt die hing nog in de schaduw. Daar bleek dat het toch niet zo warm was, want die gaf maar 9 graden aan.
Toch even een wandelingske gaan doen na het gebruikelijk potje koffie gemaakt te hebben.

We hadden tijd vandaag. Want we hadden beslist toch vandaag maar tot in Roldal te rijden. Ritje van een goede 2uur normaal.

Omdat we tijd genoeg hadden, konden we tijd maken in de camper -om de mensen die uit de bussen kwamen die de Voringfossen kwamen bezoeken- om die te bekijken. Maar het was soms ook eerder andersom, en dan vooral met de Chinezen. Als er zo'n bus vol stopte dan koersten de meeste Chinezen als bezeten naar de waterval. Precies ofdat ze er enkele minuten later niet meer zou zijn. En door sommige Chinezen hadden wij met onze camper meer bekijks dan dat ze naar de waterval keken.
En na onze ochtendwasbeurt en ontbijt zijn we zelf nog wat gaan wandelen aan de Voringfossen.




Toen we terug aan onze camper kwamen -en de zon er volop op stond- gaf de thermometer al 29 graden aan. Dit was natuurlijk niet we werkelijke temperatuur buiten, maar het zal toch vlot 20 graden geweest zijn.
Dus het beloofde een zonovergoten dag te gaan worden.
Tegen half tien zaten we terug op de weg met onze camper.


De baan die we nu deden hadden we enkele jaren ook al eens gedaan. Maar na een tijdje splitste de weg zich. De ene kant ging met de ferry over het water(wat we dus twee jaar geleden gedaan hadden), en de andere kant was richting Roldal. Die moesten we nu nemen.
En met die richting uit te gaan kwamen we langs de Latefossen.




Ook een prachtige woeste waterval die druk bezocht wordt door de toeristen. Dus daar hebben we even voor gestopt. En het was zeker de moeite. Voor mij persoonlijk één van de mooiste die ik ooit gezien heb.




 
Toen verder naar onze camping.
De weg ging deze keer kronkelend en rakelings tussen de meren en de bergen door. Op velen plaatsen was de weg maar net breed genoeg voor één wagen, zodat -als er tegenliggers kwamen- dat de ene of de andere moest wachten om zo door te kunnen geraken. Maar het was een spannende maar fijne rit.

Ik kan me voorstellen dat deze route een belevenis is voor de motorijders, want we zijn er heel veel tegengekomen.

Tegen 12u30 waren we gearriveerd op de camping.
Mooie rustige plaats, maar het meer leek me wat ver af te liggen.
Na een kleine wandeling te hebben gedaan op de camping -om te gaan bekijken waar we onze vierwieler gingen zetten- namen we hem mee en staken de stekker in zijn poep zodat alles batterijen weer opgeladen konden worden.

Wij daarentegen gingen onze batterijen opladen met de stoeltjes en tafeltje buiten te zetten, en een lekker tas soep te drinken.

Na dit was er tijd voor sport.
Niet die vermoeiende dingen hé. Neen, we praten over vissen. Ik moest het toch eens geprobeerd hebben met viskoffer en al zeker !



Zogezegd, zo gedaan.....vislijnen bijeengeraapt, koffer op de rug....Liesje haar stoel op hare nek, en met een leesboekske in de andere hand mee met mij.
Maar het was toch een 15 minuten wandelen tot aan het meer. En het zag er niet goed uit. De wind zat weer in mijn nadeel. Wind tegen !
Toch een goed halfuur geprobeerd, maar niets. Teveel wind en teveel golven. Het vissen zal voor een andere keer en plaats zijn.

Terug gekomen zijn we onze foto's en filmpjes gaan bekijken die we gisteren en vandaag gemaakt hadden. Want voor die van gisteren was er ook nog geen tijd geweest.

En inderdaad, heel de dag geen druppel gezien. Meestal zon.

En voor de rest van de dag hebben we het rustig gehouden.

Tot de volgende alweer...

De cijfers van gisteren
Gedane kilometers: 131
Gereden tijd: 2u34
Gemiddelde snelheid: 50
Gemiddeld verbruik: 8,7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten