donderdag 7 juni 2012


Dag 6 : van Umea(Zweden) naar Tornio(Finland)



Zoals verwacht, naast het kerkske rustig en stil geslapen. En met de regen die op het dak tikt is het zalig om in je beddeke te liggen.

Het was trouwens de eerste volledige nacht dat het niet meer donker werd.
Niet dat het s'nachts zo klaar was als overdag, maar rond drie uur ben ik nog eens wakker geweest en heb het gordijn eens open getrokken.
Het was zoals bij ons bij valavond, of zoals een bewolkte dag.
Om echt klaarlichte dag te hebben s'nachts moet we nog een paar kilometer hoger zitten. Dat zal voor morgen of overmorgen zijn.
Maar rustig dat het hier is in het dorpje. We hadden onze gordijnen nog lang open gehouden, maar we hebben op al die uren maar van twee mensen beweging gezien.

Maar het dorpje telt dan ook misschien maar twintig huisjes. Eén supermarktje hebben we ook gezien. En de bibliotheek mocht natuurlijk ook niet otbreken.

En natuurlijk het mooie witte kerkje, met de enkele grafzerken er rond.
Na een goede nachtrust had ik het vandaag in bed toch uitgehouden tot 6u15.

Koffie klaar gemaakt, me gewassen, en dan een lekker ontbijt samen.
Lies heeft zich toen gewassen, en tegen 8u20 waren we weer op weg naar onze volgende locatie.

Vandaag gaan we Finland binnen rijden. Het land van de 1001 meren.
En inderdaad, daar kennen ze hier iets van.

Je hebt kleine en de gewone meren zoals wij ze kennen. Maar je ziet hier ook meren waarvan je het eindpunt niet ziet. Je zou zo denken dat het een zee of oceaan zou moeten zijn. Maar niets is minder waar, het zijn gewone meren.

Spijtig genoeg kunnen we het vandaag niet veel bewijzen aan de hand van foto's. Want het heeft vandaag geregend vanaf we zijn vertrokken tot we een uurtje verwijderd waren van ons eindpunt.
En soms waren het héél stevige plensbuien. En als je dan berg op en af moet heb je aan beide zijden veel last van watergladheid wat het rijden iets moeilijker maakt.

Maar dat weet je als je naar deze contreien komt. Je kunt mooie dagen hebben, maar die zijn eerder zeldzamer dan de regendagen.
Maar eerlijk gezegd mogen we tot nu toe nog niet klagen.

Dit was eigenlijk de eerste dag waar we een tijd constant regen gehad hebben.
En dan nog maakt het niet zoveel uit als je die regen hebt terwijl je van de ene locatie naar de andere trekt. Je kunt enkel niet zo'n mooie foto's nemen.
Want zoals ik al gezegd heb.....vanaf we Finland naderden begon de hemel open te trekken.

We zijn eerst nog vlak voor de grens gestopt om te tanken en even nog een Zweedse supermarkt binnengestapt om ons laatste Zweeds geld op te spenderen.

Eens de grens over zijn we rechtstreeks naar onze geplande camping gereden.

Tegen 15u15 stond onze camper al mooi met zijn deur richting de blakende zon.

Eerst een verkenningtochtje gemaakt op de camping, en alles zag er mooi en proper uit.

Toen de stoelen uit de achterbak gehaald en een half uurtje gesoest in de zon.

We staan een vijftigtal meter van een rivier af, dus moest ik toch nog eens proberen of ik iets kon boven halen.
Aan de receptie had ik al gevraagd of ik een vergunning moest hebben, en dit was normaal wel het geval. Maar omdat ik dan terug de stad in moest (want Tornio is toch wel een redelijk grote stad,vergelijkbaar met Hasselt denk ik) en op zoek moest naar het VVV kantoor zag ik dat niet zitten.
De camper stond dan ook al op zijn blokken, en daar had ik geen zin voor om die terug op te bergen.
Dus toch maar stillekes een vislijn uitgehaald en even gaan proberen. Maar de wind stond verkeerd, en zo moest ik tegen de wind in de lijn telkens uitgooien waardoor ik niet ver geraakte met mijn uitgooi.

Een half uurtje geprobeerd en het toen maar opgegeven. Gelukkig had ik de moeite niet gedaan om achter die permie te gaan zoeken. Want naar de andere kant van de rivier te gaan trekken om een goed uitgooi te hebben vond ik ook te stom. Zo'n echte visser ben ik dan ook niet. Het is maar eens voor ff te proberen hé.

Binnen enkele dagen heb ik kans om vooraan op de zee te proberen, dat gaat spannend worden.

Maar bijna heb ik wel een grote snoek in het water zien “vallen”.
Liesje kwam ook even kijken naar mijn viskunsten en maakte kennis met het bruine slijk aan de zijkant van de rivier.....en smak daar lag ze.
Gelukkig lag er nog een ponton schuin op de kant van het water wat haar belette om echt door te schuiven in het sop. Of moet ik eigenlijk zeggen...spijtig haha.

Broek en schoenen vol slijk en een buust in haar ego :+)))
Zij al grommelend terug naar de camper om alles uit te wassen. Gelukkig waren haar schoenen van die plastieken muiltjes.
En nadat haar kleren grotendeels ontdaan waren van het slijk, heeft ons meegebracht klein droogrekje toch weer dienst gedaan. En met het zonneke erbij was dat zo droog.

De zon was volop van de partij, maar om buiten te eten was het toch nog te koud. Het was dan ook al ongeveer half zeven eer we aan tafel zaten.
Onze avond gaan we weer vullen met een kleine wandeling, en nadien een spelletje kaart met een glaasje wijn en een zakje chips erbij.
Maar eerst gaat Lies nog de douche eens testen van de camper.
Want voor te gaan douchen op de camping zag ze niet zitten. De douches zijn wel heel proper maar wel gezamelijk.
Het is dan wel een kleine kans dat er nog iemand de douches gaat gebruiken, want we staan maar met een vijftal campers of caravans op de camping.
Maar het risico dat er iemand anders zou binnen komen ging ze toch niet nemen.
Dus dan gaat ze het gevecht moeten aangaan met de camperdouche :+)))....ben eens benieuwd ?!?

Voor onze foto's KLIK HIER


Tot morgen alweer...hopelijk als we internet vinden.
De cijfers voor vandaag...


Totaal afgelegde kilometers: 323,4

Totaal gereden tijd: 4u48

Gemiddelde snelheid: 67km/u

Gemiddeld verbruik: 10,2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten