woensdag 6 juni 2012


Dag 5 Sundsvall – Umea


Vertrek: 8u30

Voor de eerste keer echt zalig geslapen. De vorige keren waren ook goed, maar nu was het toch zalig.
Ik zal het misschien ook wel nodig gehad hebben na die lange ritten van de laatste dagen.
Niet dat ik moe was zulle, maar het zal wel een beetje in mijn kleren gehangen hebben.
Liesje en ik hebben gisteren nog elk een glaaske wijn gedronken en die zal ook wel geholpen hebben om die goede nachtrust voor elkaar te krijgen :+)
We hadden geen internet gisterenavond, dus we hebben ons met iets anders moeten bezig houden.

De douche op de camping heb ik met veel plezier gebruikt.
Alleen ambetant dat die dingen op veel camping met een soort tijdschakelaar werkt.
Je krijgt van de receptie een kaart waar je mee in de wc en in de douches kunt binnen geraken. En als je je dan effectief in de douchecabine staat moet je je kaart nog eens gebruiken om het water te activeren.
Maar je weet dan natuurlijk nog niet dat het met een bepaalde tijd werkt.
Dus je water loopt....begint aan die kranen te draaien...eerst kokend heet, vlug naar de andere kant draaien....dan weer te koud. Oke, na een tijdje had ik de goede temperatuur te pakken.
Schampoobus erbij....en dan begin je je haar te wassen. Natuurlijk stopt het water net als je ne berg schuim op je kop hebt, en al het schuim langs je gezicht naar onder druipt.
Dan valt je frank...euh euro....dat die douche met een tijdschakelaar werkt....shit en nog eens shit.
Dan moet je met van die klein piepoogjes terug je kaart gaan zoeken. Meer op die “tas” dan met je ogen open natuurlijk. Want die zeep doet alle moeite van de wereld om in mijn ooghoeken binnen te kruipen. En pikken begot !!!
Ja eindelijk...kaart gevonden....en het water loopt terug. Natuurlijk in het begin ijskoud, maar ben toch zo slim geweest om niet aan die kranen beginnen te draaien. Het water zal wel goed komen.
En inderdaad, even later is het weer zalig eronder.
Dus we staat er weer fris bij.
Het zou natuurlijk ook wel gaan om in de camper een douche te nemen, maar dat gevecht houdt ik nog even achterwegen. Dat zal wel iets zijn voor binnen een paar dagen misschien dat ik dat eens riskeer.
Als we op een camping staan is het “normaal” veel makkelijker. Maarja, met zo'n tijdschakelaar pfff. Daar gaan ze mij ook maar ene keer mee hebben. De volgende keer ga ik er speed achterzetten als ik terug onder die douches staan van die campings. Haha
Nadien heb ik mijn verhaal verder afgemaakt van de dag voordien, en erna hebben Liesje en ik spelletjes gespeeld.
Tegen 22u30 lagen we in onze beddebak.
Goed geslapen dus, maar toch weer vroeg op. Later dan 6u erin liggen lukt me blijkbaar niet.
Dan maar terug koffie beginnen te maken.
Lekker ontbijtje achter de kiezen. De camper terug voldoen met vers water, en de afvaltank met het vuile water geloosd.
En we kunnen weer enkele dagen verder.
Eerst nog onze schuld betalen bij de receptie natuurlijk.

De parkeerplaats met stroom, je vers water en je afvaltank lozen viel best mee. Dat koste ons 240 Zweedse Kronen, omgerekend ongeveer 27 euro.
Maar voor die douche van mij koste het 140 kronen. 16 euro dus. Normaal was het “maar” 8 euro per douche. Maar omdat ik het gevecht met de warmwaterkraan had verloren, moest ik natuurlijk nog een tweede keer mijn kaart gebruiken. Dubbel kost dus. Duur doucheke !
Volgende keer toch maar in de camper gaan denk ik haha.
Toen vertrokken voor dag 5 van onze trektocht.
Het weder was vandaag precies veel beter dan gisteren. De hemel was klaar en het zonnetje begon al te piepen.
En inderdaad, toen we nog maar goed op weg wachten stak de zon haar kop helemaal door de wolken.
En ze heeft de hele dag met ons meegereisd. We hebben maar enkele druppels gezien op de hele dag.
Met zonnig weer bedoel ik natuurlijk geen 25 graden, want dat is hier zeldzaam. Maar het was toch 15 à 16 graden. En dat was zalig !

Bij onze tussenstops was het zalig om in de zon te vertoeven. En als we ergens een tijdje stil stonden om een snack te eten en even iets te drinken in de camper moest we de dakvenstertjes open zetten zodat het niet te warm werd in de camper.
De airco gebruik ik nu eenmaal niet zo graag.
Het landschap begon vandaag ook te veranderen. Het waren niet meer de eeuwige bossen waarlangs we naast zoefden. Regelmatig zagen we kleine en héél grote meren. En last but nog least....langs de zee hebben we ook een hele tijd gereden.
Als ik me niet vergis is het de Botanische Golf.
In de boek staat dat het de “Höga Kusten” zijn.
Met andere woorden....het waren prachtige vergezichten ! Dus Lies hare camera heeft vandaag serieus van katoen moeten geven.
Gelukkig werken die dingen niet meer met van die rolletjes als vroeger. Amaai, dat zou wat gekost hebben anders.
Natuurlijk konden we niet voor elke vergezicht stoppen, dus deed Liesje het maar al rijdend.
Vensterke open...foto'ke trekken...vensterke weer toe.

Door den duur ging dat ook al niet snel genoeg meer. Natuurlijk telkens als ze iets schoons zag moest ze nog op dat knoppeke drukken voor het vensterke open te doen...dan de camera in aanslag nemen.......en tegen dan was ik natuurlijk al weer voorbij gescheesd :+((
Tot ik op het idee kwam dat ik langs mijne kant ook haar venster kon open doen. Oke...probleem opgelost.
Als we een mooi zicht zagen aankomen.....duwke ik aan mijn kant op het knoppeke van haar venster......Lieske klik..klik....en soms ook klikklikklikklik ....(om het zeker te hebben zeker)

En ikke terug op mijn knoppeke....bzzzzzz venster toe.
Jullie weten het....de foto'kes komen telkens wat later. Want we moeten internet vinden om ze erop te kunnen gooien.
En dat gaat moeilijker en moeilijker zijn hoe verder we naar boven trekken.
Rond 17u waren we aangekomen in Umea.

We parkeerden ons op een mooie parking waarachter een klein meertje of vijver lag.
Ikke natuurlijk direct mijne visstok in aanslag. Maar ik ben er een uurtje bezig geweest, maar gene beet gehad. Zal er wel vis op gezeten hebben? Beweging zag ik toch ook niet op het water, en ideaal was het ook niet om de visstok uit te smijten. Veel te veel waterlelies op het water, en waterriet langs de kanten. + je moest nog uitkijken dat je niet op moeras stond....want dat is hier bijna overal rond die waters.
Maarja, ik heb mijne stok al eens kunnen uitgooien yiehaa. De volgende dagen zullen er nog wel momenten komen dat ik die kans ga hebben. En hopelijk hangt er dan uiteindelijk dan ook eens iets aan.
Ik heb mijne barbecue niet voor niets meegezeuld zulle haha.

De camper zijne voorgevel heb ik ook nog vlug een waske gegeven, want daar hingen al Belgische, Nederlandse, Duitse, Deense en Zweede beesten aan met de vleet.
Even later riep Lies dat het eten klaar was. Weer lekker gegeten, en toch nog maar een klein eindje verder gereden omdat er op de parking waar wij stonden blijkbaar niet overnacht mocht worden.
Dus zijn we een klein half uurtje verder gereden.

En zo staan we nu aan een typisch Zweeds kerkje met ernaast ook weer een redelijk meertje. Hela, ik hoor je al lachen tot hier !!!
Ikke ben een gelovig manneke zulle. En nee, ik ga niet weer opnieuw proberen met mijn visstok.
Ik heb gene permie, en er zijne teveel dorpsbewoners die me in het snotje hebben.
Wat doet die rare Belg bij onze Kerk ???
Dus zal ik subiet maar braaf ik mijn beddeke kruipen.

En stil is het hier al zeker, dus het gaat weer een rustig nachtje worden.....hoop ik.

Voor onze foto's KLIK HIER

Slaapwel !!!

Gereden kilometers : 412,6
Gereden tijd: 6u19
Gemiddelde snelheid: 65km/u
Gemiddeld verbruik: 10,1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten