donderdag 7 juni 2012


Dag 7 van Tornio naar Ivalo


We hadden vandaag weer een stevige trip voor de boeg. Het was maar een 400 kilometer, maar wel over kleinere wegen waar het niet zo snel ging gaan.

En de gps van de camper zelf gaf aan dat we meer dan 8 uur zouden moeten gaan rijden. De kleine gps -die we gekocht hebben voor onze eigen camper- gaf aan een goede 6 uur.
Dus wie moesten we geloven ???

De kleine gps hadden we maar meegenomen in geval van dat ik het met de vaste gps in de camper niet moest kunnen vinden. Want daar zitten veel meer knoppes aan dat ons klein toestelletje.
Maar eigenlijk viel het gebruik van de panasonicgps heel goed mee.
Onze eigen gps gebruiken we nu voor de coördinaten in te geven van de campings. Zo kunnen we zien hoe ver dat de vooropgestelde camping van het centrum van elk eindpunt van de dag ligt.
En dat werkt heel goed zo.

Maar omdat de gpssen ons vertelde dat we zolang moesten gaan rijden hadden we onze voorzorgen genomen, en zijn we vroeg onder de veren gegaan.

Wekker gezet om 6u deze keer, want met de grote rit voor de boeg wilden we ietsje vlugger vertrekken.
We moesten onze vuilwatertank nog ledigen, en de verswatertank nog vullen. Dus daar ging ook nog een beetje tijd inkruipen.
Maar ik wou zeker tegen 8u terug op de baan zijn.

Dus....wekker loopt af....ik eigenlijk met tegengoesting eruit.
Water op gezet voor de koffie en stilletjes wat beginnen op te ruimen in de camper.

Opeens kwam er nog leven uit het “slaaphol” met de woorden “zijt gij nu helemaal zot geworden !?!”

“Waarom datte !?!” antwoord ik terug.

“Awel, omdat het nog maar kwart nog vijf is !!!”

Ikke: “??????” Eventjes stilte.

En ja, toen viel mijn frank....ahnee euro was het......ik had de wekker gezet met mijne gsm, en die updated zijn eigen altijd zelf naar de plaatselijke tijd.
En in Finland zijn ze een uur later. Dus op mijn horloge was het inderdaad al kwart na zes, maar op mijne gsm was het nog maar kwart na vijf.
Shit...daarom wilde mijn lijf nog niet direct uit dat bed kruipen.

Dus de koffie maar verder gezet, en een 10 minuten laten lag ik al terug in mijn nest.
Maar de wekker terug opnieuw zetten had ik geen goesting voor.
Dus we hebben geslapen tot half zeven.
Verdomme, mijn planning om vroeg aan te zetten stond op instorten.

Beetje uptempo gebreakfast. Kabel oprollen, en vooruit met de geit.
Om half acht waren we toch weer aan het bollen.

Het weer beloofde weer niet veel goeds. De wolken waren al aan het opbollen.
En inderdaad, het heeft weer voor 90 procent geregend vandaag.
Maar geen getreur, wij zijn toch geen zonnekloppers. Maar we moeten toegeven....met een klein zonnestraaltje rondrijden is toch plezanter dan met die verduivelde regen.
Je kan dan gewoon ook mooier foto's en beelden maken.


Na een uurtje rijden waren we aangekomen aan Santa Claus.
Echt eens mooi om te bezichtigen als je hier in de buurt moest komen, hint hint.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn met een goed pakske sneeuw overal. Maar daar komen we misschien nog wel eens voor terug haha.

Aan de camper, bussen en auto's te zien was er goed wat volk, maar in het park zelf was er niets van te merken. De huizen met winkels, souverniers, eetgelegenheden lagen dan ook allemaal een beetje van elkaar af.
Maar in de winter kan ik het geloven dat ze zeggen dat je hier over de koppen kunt lopen.

En toen op zoek gaan naar de Man himself !!!
“Waar is het grootste en hoogste gebouw?” Aha, daar, die hoge toren, daar zal hij wel zitten.
En inderdaad, daar vonden we hem na een tijdje.

Want het was eigenlijk maar een grote souvernierswinkel, met in de hoek een dubbele deur.
10 borden met in alle talen dat wanneer je hier binnen ging dat je in geen geval een camera of fototoestel mocht gebruiken.

Oke, hier moest het dus zijn.
Je gaat binnen en je komt in een soort spookkasteel waar je verder te voet door moet. Je gaat over nagemaakt ijs, en je betreed dan zogezegd de poolcirkel.

In het midden tik een hele grote slinger aan een klok die de tijd voorsteld tot wanneer de oude man weer moet vertrekken op de wereldtournéé.
Trapke op, en de elfjes kwamen ons al tegemoet.
“Follow me please”
En even later waren we bij de real Santa Claus.

De weg naar de zolderkamer waar de Oude Man zat...KLIK HIER

En de man kon zelfs een paar woorden Nederlands. Maar verder hoef ik niet niet vertellen hé.
Want jullie kunnen het filmpje bekijken op onze facebookpagina.
Dus ik was een “superman” !!!
“Liesje, vrouwke, heb je dat goed gehoord ?!” Je hebt ne supervent hé. De Kerstman himself heeft het gezegd hé. Dus dat moet je geloven hé hahahahaha
Liesje heeft weer een droom kunnen uitvoeren. Want dat was al verschillende jaren één van haar dromen.
Ze was blij als een klein kind.
En groot gelijk heeft ze. Het was ook plezant ook om eens bij Santa Claus geweest te zijn.
Dat kunnen ze niet zoveel zeggen zulle.


Oke, onze weg werd verder gezet.

Liesje had gelezen en gehoord op de tv dat ze hier ook lekker droogvis hadden.
"Savukaala" genaamd.

En vanaf de Kerstman zijn woonst tot aan de Noordkaap heb je op regelmatige tijdstippen van die kleine brakjes langs de weg waar je snuizerijen kunt vinden. En die zouden die befaamde vis ook verkopen.

Oke, daar moesten we naar op zoek.
Het eerste shopje langs de weg maakte er al reclame van, maar na binnen geweest kijken te zijn was er geen vis te bespeuren. En ik durfde er ook niet achter te vragen.
Ik ben al zo gene voorstander van die stikkende vissen. Maar Liesje is er verzot op !

Dan maar verder rijden.
Een paar kilometer later was het waar raak....reclame langs de baan van die vis.
Ik dan maar stoppen hé.....als ik dat niet doe, dan heb ik voor de rest van de dag geen klank meer denk ik haha.
Dat is natuurlijk wel overdreven, want Liesje is een bovenbeste vrouwke.

Wij wandelen naar dat winkeltje. En zowaar naast die soevernierswinkel is er een deur met "Fish" op. Dus die maar ne keer open trekken. Daar lagen vissen in een koeltoog.
Maar de vorm van die stikkende vieze vissen waar je verschillende uren kunt op zabberen en sjieken zag ik niet.
Komt er een vrouwke naar voor, en ikke in mijn beste engels gevraagd achter die befaamde vis.

Awel, we stonden ervoor zei de madamme.
Maar in die toog lagen alleen zo'n soort boeksharingen(of hoe schrijft men die beesten).
Dus van die vettige, gerookte vissen.

Dus ons Lieseke had niet goed gelezen hé. Die Savukaala was nu gerookte vis, en gene gedroogde.
Toch maar een stukske meegenomen en geproefd.....en dat viel goed mee.
Het was ne gerookte zalm.

Maar mijn Lieske beweerd nu nog dat ze hier in Lapland lekkere droogvissen hebben.
Aiai, ik ben er nog niet vanaf. Morgen weer verschillende stops moeten gaan doen peis ik.
En dan naar de camping waar ik dit verhaaltje heb getypt.
Rond 16u15 waren we gearriveerd.
Welke gps had nu gelijk ? We hebben toch 5u45 effectief gereden.
Subiet weer niet al te laat in bed kruipen, want morgen is het nog een laatste stevig tripke.
Dat zal ook wel weer tussen de 5 en de 6 uurtjes rijden zijn.



MAAR DAN ZIJN WE OP DE NOORDKAAP !!!!!



Toedeloe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten